Oh ja, @jwagenaar: De vergelijking tussen zakelijke en particuliere gebruikers in deze schoot me gewoon in het verkeerde keelgat omdat het nu als een soort wet van meden en perzen wordt gesteld dat particulieren per definitie geen behoefte hebben aan hoge snelheden. Wat gewoon onjuist is want er zijn er wel degelijk bij die dit dus wel willen (al is het alleen maar voor bragging rights).
En de vergelijking met zakelijke gebruikers gaat nog meer mank omdat iedereen die een beetje bekend is met de zakelijke markt zich zal realiseren dat een beetje zakelijke verbinding tegen consumenten-snelheden al snel voor een (klein)zakelijk gebruiker onbetaalbaar zal zijn. Het gros van de zakelijke verbindingen betreft 10 mbit lijntjes, vaak ook nog (s)dsl, waar de meerwaarde 'm helemaal niet zit in de hoge snelheden maar in de garanties qua continuiteit, SLA's, etc.
Daarom reageerde ik zo fel. Ik dacht een constructieve bijdrage te leveren door in een subforum dat over "glasvezel" gaat ook eens een linkje te posten naar een artikel dat behoorlijk aangeeft waar "de markt" naar toegaat (en de infrastructuur waarover KPN zelf ook haar diensten aanbiedt). Als dat blijkbaar niet mag of het mag alleen over KPN zaken gaan, dan vind ik dat ook best, maar stel dat dan duidelijk.
. En pareer dat niet met een opmerking dat iedereen die hogere snelheden wil zich maar tot de zakelijke leveranciers moet wenden.
Alsof een kleine "professionele fotograaf" een sDSL verbinding van 10 mbit symmetrisch via bv. KPN of Colt kan opbrengen richting z'n huis...