http://www.planet.nl/planet/show/id=118 ... /sc=d5f31d
Storingen bij InternetPlusBellen
Gepubliceerd op dinsdag 19 december 2006
De pechduivel speelt KPN ernstig parten met bellen over internet, het zogeheten InternetPlusBellen. Opnieuw is er een flinke storing, die te wijten blijkt te zijn aan een nieuw modem.
Lezers van Planet Multimedia meldden zondag dat ze een storing hadden en die duurt nog steeds voort.
Een woordvoerder van KPN wijt de ellende aan het nieuwe modem dat KPN introduceerde. "Dat is een doosje van Thomson. Abonnees die daarmee verbinding maken, hebben een serieus probleem." KPN introduceert het modem naast het kastje dat van Siemens komt, de hoofdleverancier van het InternetPlusBellen van KPN en van de servers.
Ergens tussen die servers en de nieuwe modems gaat het mis: "De modems dienen zich steeds opnieuw automatisch aan te melden bij de servers, maar op de een of andere manier melden die modems zich niet. We onderzoeken nog hoe dat precies komt", aldus de woordvoerder van KPN.
Aan- en uitzetten
Er zijn volgens KPN op het moment slechts twee oplossingen voor het probleem: "De gebruiker kan het modem zelf aan- en uitzetten na een gesprek, dan maakt die weer verbinding met de server. Ook zijn we begonnen met vanuit de server contact te maken met die modems."
Zolang de oorzaak niet is gevonden, lijkt een oplossing niet nabij. De KPN-woordvoerder kan namelijk niet zeggen of er tijdelijk gestopt wordt met het uitleveren van de modems van Thomson. Om hoeveel modens het gaat, is ook niet helemal duidelijk. volgens de woordvoerder gaat het om 'enkele duizenden'.
Gedupeerden hebben één geluk: juist afgelopen donderdag verlaagde KPN de kosten voor het bellen naar de servicedesk naar 1 cent per minuut. Lezers van deze rubriek meldden echter dat de servicedesk onbereikbaar is. KPN bevestigt dat het er erg druk is.