Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 19:17 

Ik wil graag mijn EB wifi gebied vergroten door het gebruik van een Siemens WLAN Repeater 108 (repeater functie). Ik wil ook graag de beveilgingsmodus WPA gebruiken.

Ik weet via de site van Siemens dat alleen WEP encryptie nog maar zou werken en dat WPA binnenkort beschikbaar komt.

Ik begrijp echter niet waarom WPA nog niet werkt. Ik heb mijn repeater ingesteld op het zelfde kanaal als de EB, gebruik vaste IP adressen en zelfde SSID codes. Mijn wifi apparatuur vindt ook de repeater (en de EB), kiest het sterkste signaal (de repeater), maar vervolgens geen netwerk.

Heeft iemand enig idee waarom het nog niet werkt?
Heeft iemand het werkend gekregen?
Heb ik een software update nodig (voor de WPA), ik gebruik de laatst beschikbare versies.
Weet iemand wanneer deze software update beschikbaar komt?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 19:26 
Erelid

Hier viewtopic.php?t=291&highlight=repeater nog wat info gevonden via de zoekoptie van dit forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 21:56 

Met mijn antwoord ga ik je niet helpen. Ik heb namelijk exact dezelfde ervaring. Ik heb in de toekomst die repeater nodig om een ander Siemens apparaat aan te sluiten, dus ik heb er alvast een besteld om te kijken of je er inderdaad een veel betere verbinding mee kan krijgen op zolder.

Alles "werkend" gekregen, er wordt verbinding gemaakt met repeater, maar die geeft inderdaad geen netwerkverkeer door. Ik heb er een paar uur mee gestoeid, geen oplossing gevonden, overigens niet met WEP geprobeerd, ik wil inderdaad ook persé WPA (teveel hackers in de buurt....:-).

Alternatief is dat je met een beetje draaien met de antennes ook best goede resultaten kan behalen. Ik heb de antenne platgelegd, waarmee de straling naar boven (zolder) een stuk beter is geworden. M'n zoon klaagt niet meer over het uitvallen van de verbinding.

Als iemand de oplossing weet, hoor ik het ook graag......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 23:16 
Site Admin

op de site van siemens wordt aangegeven dat wpa mogelijk is: zie http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,n ... ml#content.
wellicht geeft firmware update een oplossing: http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,n ... ml#content

op pagina 26 van de handleiding is trouwens sprake van een opmerking over wanneer wpa en wanneer wep gebruikt kan worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 14:44 

Officiele reactie van Siemens per vandaag:

Geachte medewerker van de klantenservice,
Op uw site lees ik dat de WLAN Repeater 108 momenteel nog geen beveiliging op basis van WPA ondersteund, maar alleen nog maar WEP. Graag zou ik vernemen wanneer ik gebruik kan maken van de WPA beveiliging (in combinatie met een KPN ExperiaBox). Heb ik hier evt een software update voor nodig?

Kunt u mij bevestigen dat door het gebruik van een WLAN Repeater 108 de snelheid van mijn netwerk wordt gehalveerd?

Helaas weten wij niet wanneer WPA mogelijk zal worden, wij hebben
verschillende testen gedaan en hieruit is gebleken dat deze combinatie
vooralsnog alleen met WEP zal werken. Volgens onze informatie zal de
snelheid van uw netwerk niet halveren door het aansluiten van onze repeater, uiteraard heeft elk netwerk apparaat een invloed op de snelheid van uw netwerk maar een halvering is sterk overdreven.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 14:47 
Site Admin

vreemd, gelet op mijn eerdere bericht waar siemens op de site dit wel te ondersteunen.
heb je trouwens op de eb ook wds aangezet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 15:11 

@ jwagenaar:

Ik heb inderdaad WDS aan staan.

Ik heb gisteren het opnieuw geprobeerd, nu echter met WEP. Ik blijf dezelfde problemen te hebben.

Ik gebruik vaste IP adressen, een vast kanaal en dezelfde SSID codes. Ook met WEP hetzelfde: het Wifi device (een laptop) vindt zowel de EB als de repeater, switched naar het sterkste signaal (de repeater) en vervolgens: geen netwerk verbinding.

Met WEP nog wel de volgende extra problemen: binnen 5 seconden slaat alles op hol: EB geeft een auto reset of loopt vast: alle netwerk verbindingen gaan knipperen. Ook de repeater begint te knipperen en on top: telefoon loopt vast: gaan rinkelen en stopt niet meer!!! Kortom, ook met WEP een puinhoop.

Ik begin de hoop te verliezen of zo'n Repeater wel werkt: iemand goede ervaringen. Please share.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 15:17 
Site Admin

heb je al gekeken naar de firmware update bij siemens.
staat ssid broadcoast in de repeater uit. gebruik je modus repeater en niet accesspoint.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 15:39 

@ jwagenaar:

Hartelijk dank voor je reactie. In antwoord op je vragen:

Yep, ik gebruik release 12 (dit is de meest recente)
Yep, SSID broadcast is uit
en yep, modus is repeater (géén access point).

Ik heb, naar mijn bescheiden mening, de handleidingen goed gelezen. Niet alleen de specifieke KPN EB aansluit handleiding van 5 pagina's, maar ook de uitgebreide handleiding.

Ik zal vanavond nog eens een poging wagen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 15:41 
Site Admin

voor alle duidelijkheid: ik bezit zelf niet een dergelijke repeater, maar had wel de handleiding van siemens bekeken
moet nergens het mac adres van de eb ingevoerd worden in de repeater of vice versa?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 15:51 

@ jwagenaar:

Nope, door een specifiek Mac adres te vragen, kun je de beveiliging nog verder opvoeren. Deze stap heb ik bewust achterwege gelaten, om het niet moeilijker te maken (zodat het daarop niet mis kan gaan).

M.i. kan dit niet de reden zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 16:17 
Site Admin

is de repeater wel zichtbaar in de webinterface van de eb als je wds activeert? en later in de webinterface van de repeater de eb?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:08 

De WDS interface van zowel repeater als EB komt zelf met de MAC adressen van eventuele repeater devices. Repeaters werken op basis van MAC adressen, niet op SSID.

In de repeater moet je de EB selecteren en toevoegen, daarna hetzelfde doen in de EB (de repeater toevoegen aan het WDS).

Ik heb het zo opgesteld, met WPA weliswaar, inderdaad geen netwerkverbinding. Ik denk inderdaad als ik Siemens' reactie zie, dat het met WEP dan moet werken. Wel vreemd dat je met WPA absoluut geen foutmelding krijgt en dat de wizard je gewoon WPA laat selecteren.

Wellicht dat ik van het weekend ook nog eens poging waag. Ik heb er een hekel aan als techniek niet doet wat het beloofd..... :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:44 
Site Admin

het vreemde is inderdaad dat in de uitgebreide handleiding wordt aangegeven dat wpa mogelijk, terwijl in de beknopte handleiding voor koppeling aan eb (5 blz.) wordt aangegeven dat op dit moment alleen wep mogelijk is.
om de beveiliging met wep dan toch nog wat op te krikken zou je kunnen werken met toevoeging van mac adressen van toegestane pc's.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 22:51 

Vanavond de test gedaan met WEP en dat werkt inderdaad.

Eerst EB op WEP ingesteld.
Daarna Repeater geïnstalleerd en in WDS de EB toegevoegd.
Daarna de EB op kanaal 6 gezet en Repeater aan WDS toegevoegd.

Je kan zowel in Repeater als EB software zien of de devices elkaar herkennen op basis van MAC adres, daarbij wordt ook signaalsterkte getoond.

En ja, het werkt. Effect is niet echt indrukwekkend (bij mij) qua bandbreedte, wellicht wel een iets stabielere verbinding (zolder zit op de rand van bereik van EB), maar ik geloof inderdaad dat het bereik (in afstand) er wel mee wordt vergroot.

Succes.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]