Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 24 nov 2024 03:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 16:28 

Ik moet voor mijn werk wat ervaring met linux opdoen maar het lukt mij niet om draadloos internet via de speedtouch 121G te realiseren in linux (gedraad is helaas geen optie).

Heeft iemand op dit forum ervaring hiermee of is het iemand al gelukt? Ik heb via google wel Ndiswrapper tutorials gevonden maar hiermee lukte het mij niet. Kan iemand me hiermee helpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 20:31 

Probeer anders eens met Linuxant,dit staat op http://www.linuxant.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 23:01 

"driverloader requires you to purchase a $20 license once your 30-day trial period expires"

Bedankt voor je voorstel maar ik ga geen €16 betalen om te kunnen internetten in linux. Toch apart dat er niet gewoon standaard drivers voor zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 08:57 

Ik begrijp dat je geen 16 euro gaat betalen,maar je kunt wel proberen of het allemaal werkt toch :?:
Zo kun je in die maand al vast een beetje ervaring opdoen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 14:18 

Inderdaad, het is een 30-dagen-probeer-versie.

Ik heb heel veel ervaring met draadloos onder Linux, en bereid je er maar op voor dat de standaard situatie is dat draadloos niet werkt. Tenzij je toevallig tegen de juiste drievrs aanloopt. Niets aan te doen, de leveranciers van de hardware geven de specficaties niet vrij, en dus kan de linux-gemeenschap ook geen drivers maken.

Naast linuxant kun je ook ndiswrapper gebruiken (ndiswrapper.sourceforge.net). Hiermee kun je wireless onder Linux aan de praat krijgen, gratis, met de Windows drivers. Op deze website staat een WIKI howto, en ook of jouw drivers hiermee werken.

Als je WPA wilt draaien (in plaats van wep), dan heb je ook wpa_supplicant nodig.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 16:56 

Hier staat een voorbeeld met Ubuntu:

Quote:

Ich habe den Speedtouch 121g mit NDiswrapper zum Laufen gebracht. Im Gegensatz zu Dir benutze ich jedoch nicht OpenSUSE sondern Ubuntu 6.10.

Dort musste ich nur
die beiden Pakete ndiswrapper-common und ndiswrapper-utils-1.8 installieren
Den passenden Windows XP-Treiber herunterladen und zum Beispiel nach /tmp entpacken
den Treiber in NDiswrapper installieren:
Code:
sudo ndiswrapper -i "/tmp/ST121g Setup/Driver/BT4501G.inf"Überprüfen, ob das erfolgreich war:
Code:
ndiswrapper -l(Die Ausgabe driver present, hardware present bedeutet, dass so weit alles geklappt hat)
Code:
ndiswrapper -mschließlich lässt den Treiber bei jedem Systemstart laden

Es gibt auch ein Tool, mit dem das alles grafisch gemacht werden kann, ich weiß aber nicht, ob das in OpenSUSE mit der Version 1.8 von ndiswrapper kooperiert.

Unquote

Wellicht een poging waard ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 17:02 

Lijkt me wel. Probeer in ieder geval de ndiswrapper die op ndiswrapper.sourceforge.net staat, en compileer die (wel eerst gcc en make installeren). Deze ndiswrapper is nieuwer dan die met opensuse wordt meegeleverd.

PS. moderator, graag een seintje wanneer het (te) off topic wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 22:15 

Ik zou zeggen vrolijk verder gaan :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2007 22:43 

ik heb de nieuwste ndiswrapper en heb het t/m -m gedaan en hem daarna in YAST aan networkdevices toegevoegd, alles lijkt foutloos te zijn gegaan maar ik heb nog geen internet verbinding in suse en op de adapter brand geen lichtje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2007 22:05 

Heb je network-tools geinstalleerd?

Wat zegt iwlist scanning wlan0 [vervang wlan0 door de devicenaam van je adapter]

Heb je iwconfig geinstalleerd? Zoek eens in yast op iwconfig, en installeer dat package.

Heb je WEP of WAP op je EB aan staan. Je zou, om te testen, WEP of WAP eens helemaal uit kunnen zetten. In theorie zou je dan met DHCP een IP moeten kunnen krijgen (als de interface goed werkt).

Is de module ndiswrapper geladen? Te achterhalen met

lsmod | grep ndiswrapper

Als-ie er niet tussen staat, handmatig laden met modprobe ndiswrapper, en dan weer een lsmod | grep ndiswrapper doen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2007 19:25 

Bij mij werkt Ubuntu niet alleen met Gigaset kaart of adapter zonder iets extra's toe te voegen, javascript:emoticon(':?') maar ook alleen met de Centrinochip. Computer: laptop Fujitsu Siemens Amilo Pro.

Gerrit Zoetebier

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]