Citaat:
Jammer dat je met Radio 4 niet dezelfde ervaring hebt als ik. Jij hebt dus geen vervorming van het geluid wanneer het volume van de bron hoger wordt.
Wat bedoelt u precies met "als het volume van de bron hoger wordt?"
Luide passages in de muziek?
Kan het dan zijn dat de tuner zoveel signaal levert dat de ingang van de versterker overstuurd wordt? Dan is
het geluid inderdaad niet aan te horen. Een "AUX" ingang o.i.d. zou goed moeten werken.
Als dat het geval is, dan zou een spanningsdeler in de ingang moeten helpen, maar enige elektronica kennis is nodig
om die te maken. Hiervoor is een aantal weerstandjes nodig. Een commercieel produkt is
http://www.rothwellelectronics.co.uk/html/attenuators.html, maar zoals vaak in de high-end audio is
dit een klein bedrag aan componenten in een prachtige behuizing voor een zeer hoge prijs. Voor een paar euro is het zelf te maken.
De digitale dataoverdracht veroorzaakt altijd een zekere verminking van het geluid, maar ik neem aan dat KPN voor voldoende bits per seconde zorgt,
dus dit lijkt me geen probleem. Gisteren tijdens Discotabel schitterende opnames van Strawinsky, en het klonk fantastisch. Op de kabel is er altijd
het risico van ruis en storingen van andere zenders.
Met compressie bedoel ik in dit geval niet het verkleinen van de bitstroom, maar het versterken van zwakke passages totdat
alle dynamiek uit de muziek is. Dit is voor in de auto (of het winkelcentrum
) te verdedigen, maar voor kwaliteitsweergave
niet acceptabel.
Met vriendelijke groeten,