MTV Networks hervormt eigen kanalen; kabelaars nog niet accoord Categorie: Overige — David de Jong - 8:39 uur, 4 November 2010 MTV Networks hervormt per 1 januari 2011 haar eigen kanalen in Nederland. TMF zal per 1 januari digitaliseren. In de optiek van MTV Networks is de generatie waarop TMF zich richt behoorlijk gedigitaliseerd, waarmee het mogelijk is dit kanaal digitaal aan te bieden vanuit de crossmediale en interactieve gedachte. Het is nog niet duidelijk of TMF via het digitale standaardpakket of via een pluspakket beschikbaar zal blijven; hierover worden nog onderhandelingen gevoerd.
MTV Networks behoudt 3 analoge kanalen op de kabel; waarbij het TMF-kanaal zal worden ingericht met vanaf 15 tot 06 uur Comedy Central, die daarmee verhuist van het kanaal van Nickelodeon. Comedy Central krijgt daarbij een behoorlijke zendtijduitbreiding. Hoe deze invulling eruit zal zien, maakt het bedrijf medio november bekend. Comedy Central zal tot 14 februari parallel uitzenden, op zowel het huidige kanaal als op het nieuwe kanaal.
Vanaf 14 februari zal Nickelodeon tot 21 uur uitzenden, waarbij na 21 uur onder de naam TeenNick series en programma’s voor tieners worden uitgezonden. Op het kanaal van TMF is het de bedoeling dat in de loop van 2011 – vermoedelijk in de periode april tot juni – de daguitzending van TMF tot 15 uur wordt vervangen door de herlancering van het verdwenen merk Kindernet. Samen met Studio 100 wil MTV Networks komen met een programmering voor kinderen van 3 tot 8 jaar. Die zal bestaan uit Nickelodeon en Studio 100 produkties als Piet Piraat, K3, Pipi Langkous en anderen.
De programmering van de Nederlandse versie van MTV zal met deze wijzigingen, worden aangepast waarbij het kanaal meer Nederlandse produkties zal bevatten. De verhouding muziek/non muziek blijft op de zender echter gelijk: 60/40.
Via satelliet (Canal Digitaal), DVB-T (Digitenne van KPN), IPTV (KPN, Tele2 e.d.) wordt nog bekeken of naast de drie hoofdzenders, TMF een plek zal verkrijgen. Voor Digitenne van KPN is dit niet de verwachting.
Volgens een woordvoerster van MTV Networks is de wijziging van het portfolio een gevolg van de wens om versterking te zoeken in het kindersegment. Het bedrijf denkt dat er met de aanwezigheid van zenders als Z@pp/Z@ppelin, Disney XD, Disney Channel, Nickelodeon, RTL Telekids en Ketnet meer plek is op de Nederlandse markt voor kindertelevisie. De MTV-woordvoerster wijst er op dat Kindernet een heel specifiek jong segment zal bedienen waar nog ruimte is. MTV Networks wil niet spreken van een weinig succesvol huidig portfolio nu de focus meer op kindertelevisie komt te liggen: “wij zijn altijd in beweging met onze produkten,” aldus Annemiek Stijl namens het bedrijf die tevens stelt dat Comedy Central meer groeimogelijkheden diende te krijgen. MTV Networks verwacht dat de nieuwe portfolio meer werkgelegenheid zal bieden in Amsterdam-Noord, waar het gevestigd is.
UPDATE:
Ziggo – de grootste kabelaar van Nederland – zegt desgevraagd nog in onderhandeling te zijn met MTV Networks over de zenderwijzigingen. Het is aldus nog niet zeker of MTV Networks deze aangekondigde wijzigingen kan doorvoeren op deze wijze.
|