Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu do 09 jan 2025 05:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 00:28 
Site Admin

Veel mensen die mine afnemen van KPN/planet/hetnet kampen met lijn waarde problemen. Ook hier op dit forum zijn diverse klachten al gedeponeerd en besproken.. Het leek mijn zinvol om een aparte thread open te gooien wat wij allen over dit probleem kunnen discussiëren.

Dus een probleem met de lijnwaardes?> hier posten svp!

Groet Marcel.
:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 00:44 
Site Admin

Morgen tussen 12.00 uur en 14.00 uur komt KPN in de 3de herhaling in en poging te trachten de lijnwaarde van de noise margin op te krikken. Wij blijven problemen houden dat mine steeds bevriest en na 15 sec weer opnieuw beeld geeft. Dit komt omdat de ruiswaarde dusdanig laag is dat e stream het steeds niet volhoudt.

Officieel is bevestigd vanuit de n.o.c dat deze ruiswaarde minimaal 15/16 moet wezen en dat 11 echt te laag is. Ze gaan morgen met 2 man hier thuis de boel nakijken en met twee n.o.c monteurs de centrale onder handen nemen. Morgen deel 2. :)

Groet Marcel.

ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: G.992.5 (ADSL2+)
Maximale lijnsnelheid: 12005 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Ruismarge: 10 dB (downstream) / 31 dB (upstream)
Lijndemping: 27 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 20 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Laatst bijgewerkt door marcel234 op vr 16 feb 2007 10:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 01:14 

Hoi Marcel. Dit zijn mijn waarden (IPB Lite met Mine).

Lijnmodus: G.992.5 (ADSL2+)
Maximale lijnsnelheid: 10781 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Ruismarge: 8 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Lijndemping: 26 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 22 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Zie je mijn noise staan met 8/25? Ik durf het bijna niet te schrijven, maar met deze waarden werkt het wel goed bij ons...

Maar je zegt dat officieel is bevestigd dat de noise in de buurt van de 15 zou moeten zijn. Kan ik dat dan zien als een product-specificatie, en dat in mijn geval dus ook een noc-er aan de slag moet gaan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 01:21 
Site Admin

het werkt bij u naar behoren. mijn advies voor nu: als alles top draait niets aan doen. mochten er toch klachten ontstaan direct bellen! vergeet niet dat wij dus helaas wel problemen hebben. dit ligt naar veel onderzoek toch aan de ruiswaarde, daarom gaan er morgen 2 nocèrs aan de slag.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 09:21 

Kan jij is je volledige lijnwaarde posten net als de andere poster?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 09:36 

hier geen problemen met IPB maar toch voor anderen mijn waardes

ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: G.992.3 (ADSL2)
Maximale lijnsnelheid: 6149 kbps (downstream) / 775 kbps (upstream)
Ruismarge: 14 dB (downstream) / 21 dB (upstream)
Lijndemping: 24 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 18 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 15:08 

Ik heb met mijn waardes (Noise margin: 10 dB (downstream) / 33 dB (upstream) geen problemen met Mine (geen bevriezende beelden), internet en telefoon.

Misschien kan het ook aan het modem en/of de Mine tuner liggen, of bekabeling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 15:32 
Site Admin

Vanmorgen iets over 10.00 uur (iets eerder maar goed was thuis) stond de KPN medewerker aan de deur. Al vrij snel bleek deze niets te kunnen doen. Het is echt aan de NOC monteur om uitgebreid te gaan meten.

Toch vrij lang zitten praten over de ruiswaarde, tijdens de tel lijnmeting die hij aanvroeg was de mededeling dat de waarde van 8.5 “acceptabel” was (doh!) het is natuurlijk triest dat ik als klant en mpsd moet gaan uitleggen dat deze marge ver onder de norm ligt. Na wat hier over uitgelegd te hebben stemde hij toe dat het toch echt inderdaad aan de te lage kant is.

Blijft nu over hoe deze waarde op te krikken? Je kunt hierbij denken van dslam tot aan de experia-box aan toe. Tevens in het gesprek wat wijzer geworden over de bekabeling die loopt van de centrale tot aan het huis. Deze kabel bestaat uit meerdere lijnen, als mijn lijn in de buitenste ring zit dan is de lengte die word gemeten verre van correct. Ik zit op 1300 meter, maar als mijn bekabeling in de buitenste ring zit dan praat je zomaar over 300 meter meer.

Tevens waren wij het eens over mine dat het te vroeg is uitgerold maar dit terzijde. Wat ik in mijn gedachte verder had kon deze monteur beamen. Vaak valt na 18.00 uur de verbinding uit maar op de dag eigenlijk nooit? Hoe kan dat? Ik (en de monteur ook) denk dat na 18.00 uur veel meer gebruik wordt gemaakt van internet en mine. Doordat veel mensen overstappen op ibp mine enz. komt de bandbreedte steeds meer onder druk te staan. De monteur zei ook dat als over en paar jaar het glasvezel netwerk volledig is uitgerold dit probleem veel beter onder controle is.

Dus helaas, ik ben van de ochtend niets wijzer geworden. De komst van de monteur was eigenlijk overbodig, mar evengoed wel wat wijzer geworden.

Groet Marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 16:08 

Ik volg dit met heel veel interesse.

Maar moet ik me nu zorgen maken met deze getallen?

Noise margin: 11 dB (downstream) / 16 dB (upstream)

OK, het is hoger dan die 8.... :D

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 16:08 

marcel234 schreef:
het is natuurlijk triest dat ik als klant en mpsd moet gaan uitleggen dat deze marge ver onder de norm ligt.

Marcel,

je hebt het vaker over normen en standaarden. Maar hoe kom je heir nou aan? Want als het een norm is, dan:

1. is deze norm door de leverancier opgesteld
2. kun je als klant hier op terugvallen, want wanneer de thuissituatie afwijkt van deze norm heb je de kwantitatieve terkortkoming in het geleverde product te pakken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 02:04 
Site Admin

Dit is en moeilijke vraag die moeilijk te beantwoorden is. Ik durf echt niet te zeggen of er standaard normen bestaan voor noise margin of andere waardes. Het enige wat ik weet (en wat collega Wagenaar ooit heeft gepost) is dat ten strengste word geadviseerd de ruiswaarde boven de 10 te houden anders kan dat problemen opleveren met in ieder geval telefonie en blijkbaar in mijn geval met mine.

U in dit geval heeft geschreven dat uw mine naar behoren werkt, waarom zou u KPN gaat benaderen enkel en alleen om die waarde? Zei zullen dan de vraag stellen of u problemen heeft met mine? Uw antwoord zult zijn…nee? Waarschijnlijk zal KPN dan vragen waarom u dan eigenlijk belt?.

Ik zag trouwens dat u deze vraag ook gepost had in het mine forum van KPN…zal vanavond eens kijken of er al antwoordt op gekomen is :)

Groet Marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 13:42 

marcel234 schreef:
Tevens in het gesprek wat wijzer geworden over de bekabeling die loopt van de centrale tot aan het huis. Deze kabel bestaat uit meerdere lijnen, als mijn lijn in de buitenste ring zit dan is de lengte die word gemeten verre van correct. Ik zit op 1300 meter, maar als mijn bekabeling in de buitenste ring zit dan praat je zomaar over 300 meter meer.

Ik wist hoe de bekabeling was aangelegt, maar dacht er niet bij na dat de buitenste aderen langer zijn... logisch eigenlijk wel. Want die maken hele grote omwentelingen t.o.v de binnenste aderen. Die practisch recht liggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 16:26 

marcel234 schreef:
Het enige wat ik weet (en wat collega Wagenaar ooit heeft gepost) is dat ten strengste word geadviseerd de ruiswaarde boven de 10 te houden anders kan dat problemen opleveren met in ieder geval telefonie en blijkbaar in mijn geval met mine.

Door wie wordt dat ten strengste geadviseerd? Wie is Wagenaar? Want als het waar is wat je zegt ("dat kan problemen opleveren"), dan wil ik dat voor zijn. En al helemaal indien dat het ten strengste door de leverancier wordt geadviseerd, en ik als klant geen invloed op de lijnkwaliteit kan uitoefenen in het verbeteren van deze waarden.

marcel234 schreef:
U in dit geval heeft geschreven dat uw mine naar behoren werkt, waarom zou u KPN gaat benaderen enkel en alleen om die waarde? Zei zullen dan de vraag stellen of u problemen heeft met mine? Uw antwoord zult zijn…nee? Waarschijnlijk zal KPN dan vragen waarom u dan eigenlijk belt?.

Zie bovenstaande regel, om eventuele problemen voor te blijven (mocht hiervan sprake zijn). Ik snap ook wel hoe dat gaat met het benaderen van de 1e lijn, en dat ik deze vraag terug kan verwachten. Maar snap je mijn verwarring? Als het kennelijk zo is dat de lijnkwaliteit bepaalde waarden moet hebben (noise > 15 zeg je), en ik voldoe daar niet aan, dan wil ik weten of er iets moet gebeuren. Het is niet mijn lijn, het is de lijn van KPN. Nogmaals, om problemen voor te blijven.

Groet,
Maarten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 20:15 

@hoevenm:zie bijgevoegde link als maatstaf/richtlijn.

viewtopic.php?t=1857

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007 00:06 

Maarten, dank je wel voor de info. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Het kan beter, maar het is geen probleem.

Groet,
Maarten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]