Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 24 nov 2024 03:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 12:04 

Dag allen,

vanochtend is de monteur langskomen om de Experia box te vervangen. Gedacht werd aan een defecte EB, omdat Mine het niet meer deed (na een maand wel gewerkt te hebben, vanaf begin abonnement).

Wat blijkt. De EB is wel goed, maar de lijn is slecht (lijnmeting is uitgevoerd). Zie hieronder de lijnwaarden.

De monteur zei dat met deze waarden Mine niet op de lijn gezet wordt, omdat de bandbreedte simpelweg te klein is (zo'n 9Mb). Toen ik Mine net kreeg, had ik dik 11Mb op de lijn staan. En volgens de monteur is dat ook de bedoeling. Bellen en "Internetten" gaat zonder problemen (met 3Mb down, IPB Lite).

Er is een melding aangemaakt om het probleem verder te analyseren.

Jammer dus dat er een storing is in de dienstverlening, maar dit kan gebeuren. Ik word een dezer dagen teruggebeld.

Kan iemand mij zeggen, ter info, wat er allemaal aan de hand kan zijn, en wat er gedaan kan worden om de lijn weer op te krikken? Ik heb dus wel op dik 11 Mb gezeten... Zijn onderstaande waarden inderdaad aanleiding om daarin een slechte lijn te zien? met mijn beperkte kennis is de verhouding van de noise margin (8 en 25) niet best...

Groet,
Maarten

Lijnwaarden:
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 9456 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Line attenuation: 26 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Output power: 22 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 12:38 

Hier vast wat uitleg van de terminologie:

viewtopic.php?t=1400

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 12:49 

Bedankt voor de info (had 'm al gelezen :))

Het meest opvallende daarin is dat de noise margin op mijn lijn inderdaad veel uit elkaar ligt: 8 (down) en 25 (up).

Volgens een aantal websites (ik geloof o.a. bbned) woon ik ongeveer 1.8km van de centrale. Dat is toch nog binnen de grenzen toch? Oftewel: ik heb inderdaad een storing op de lijn (en, belangrijk, die te verhelpen is).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 13:47 

Aanvullend:ik weet niet wat de monteur allemaal gaat doen,maar je zou zelf alvast wel een lijnmeting kunnen aanvragen en kijken wat de resultaten zijn,maar wellicht dat de monteur dat al doet ?!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 13:53 

De monteur heeft al een lijnmeting uitgevoerd, en kreeg als resultaat "erg slechte lijn". De monteur heeft het doorgegeven aan de technische dienst, die e.e.a. verder gaat uitzoeken in de centrale en of er een kabelbreuk(-je) is of zo.

Maar, concreet is mijn vraag: kan ik aan de genoemde noise margins zien dat ik inderdaad een slechte lijn heb?

En concrete 2e vraag: hoeveel bandbreedte moet je MINIMAAL hebben voor IPB Lite (3Mb down) met Mine? Volgens de monteur dik 11Mb, klopt dat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 20:56 
Site Admin

hoevenm schreef:
Dag allen,

vanochtend is de monteur langskomen om de Experia box te vervangen. Gedacht werd aan een defecte EB, omdat Mine het niet meer deed (na een maand wel gewerkt te hebben, vanaf begin abonnement).

Wat blijkt. De EB is wel goed, maar de lijn is slecht (lijnmeting is uitgevoerd). Zie hieronder de lijnwaarden.

De monteur zei dat met deze waarden Mine niet op de lijn gezet wordt, omdat de bandbreedte simpelweg te klein is (zo'n 9Mb). Toen ik Mine net kreeg, had ik dik 11Mb op de lijn staan. En volgens de monteur is dat ook de bedoeling. Bellen en "Internetten" gaat zonder problemen (met 3Mb down, IPB Lite).

u heeft bijna dezelfde waarden als ik. alleen de

Er is een melding aangemaakt om het probleem verder te analyseren.

Jammer dus dat er een storing is in de dienstverlening, maar dit kan gebeuren. Ik word een dezer dagen teruggebeld.

Kan iemand mij zeggen, ter info, wat er allemaal aan de hand kan zijn, en wat er gedaan kan worden om de lijn weer op te krikken? Ik heb dus wel op dik 11 Mb gezeten... Zijn onderstaande waarden inderdaad aanleiding om daarin een slechte lijn te zien? met mijn beperkte kennis is de verhouding van de noise margin (8 en 25) niet best...

Groet,
Maarten

Lijnwaarden:
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 9456 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Line attenuation: 26 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Output power: 22 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream

u heeft bijna dezelfde waarden als ik. alleen de download stream erbij opgeteld klopt niet? het lijkt ook wel dat u niet 3 mb heeft maar de 1.5 versie (litle in dit geval) de noise margin zijn hier hetzelfde en mine werkt verder prima. mijn vraag is...zou eens en speedtest willen doen hoeveel download stream u heeft? want nogmaals, het lijkt erop dat ze in stream hebben terug gezet. van het telefonie gedeelte heb ik niet heel veel vestand, maar godzijdank, daar hebben we maarten voor :lol:

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 21:01 

Er wordt ongeveer 8MB gereserveerd voor Mine, maar ik geloof niet dat de volle 8MB nodig is.

Een storingsmonteur van KPN kan meten waar de slechte verbinding zit. B.v. al op de centrale, tussen de centrale en evt. kabelverdeler in de buurt en tussen kabelverdeler en ISRA. De monteur kan dan een andere route nemen over een aderpaar met betere kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 21:40 
Site Admin

Marcel schreef:
Er wordt ongeveer 8MB gereserveerd voor Mine, maar ik geloof niet dat de volle 8MB nodig is.

Een storingsmonteur van KPN kan meten waar de slechte verbinding zit. B.v. al op de centrale, tussen de centrale en evt. kabelverdeler in de buurt en tussen kabelverdeler en ISRA. De monteur kan dan een andere route nemen over een aderpaar met betere kwaliteit.

klopt, voor 1 mine tuner heb je +-4 mb nodig. maar kpn heeft alvast er 9 van gemaakt rekening houdende dat mensen nog een uitgeklede versie nemen voor bv slaapkamer.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 22:43 

Je hebt voor 1 mine tuner ook die 8 mb nodig als je gelijktijdig iets wil opnemen.

Als je straks eventueel een 2e ontvanger neemt voor de slaapkamer zal je de 2 ontvangers gelijktijdig kunnen gebruiken maar op dat moment niks meer kunnen opnemen.

Voor elke kanaal is eigenlijk 4 mb gereserveerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 00:22 

Ik heb wel degelijk 3Mb down. Speedtest bij bbned geeft aan dat ik download met ongeveer 330Kb/s, dus dat komt overeen met die 3Mb.

Wat ik begrepen heb van de monteur werkt het als volgt:

Er wordt ongeveer 1 Mb gereserveerd voor telefonie (hoogste prioriteit)
Daarna wordt er 3Mb gereserveerd voor Internet (een-na-hoogste prio)
Daarna wordt er 8Mb gereserveerd voor Mine. (laagste prioriteit)

Als je dus met 1Mb reservering begint, en daarna de 3Mb reservering erbij doet, zit je op 4Mb gereserveerd. Als je van de 9Mb (wat ik in mijn geval dus heb) nog maar 5Mb overhebt (immers, 9-4), dan is dat te weinig voor Mine. Dat heeft 8Mb nodig. Vandaar de opmerking dat je met IPB Lite minsten 11Mb op de lijn moet hebben.

Dit zie ik ook gebeuren. Ik kan zonder problemen bellen, en zonder problemen met de volel snelheid downloaden. Maar Mine doet 't niet.

Als je 1.5Mb downloadsnelheid hebt, dan zou het net misschien net kunnen passen op 9.5 Mb (1+1.5+8 ) met wat afrondingen links en rechts. Maar in mijn geval (met 3Mb download) past dat nooit in die 9.5Mb die ik op de lijn heb.

Laatst bijgewerkt door hoevenm op di 16 jan 2007 01:22, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 01:17 
Site Admin

1 mb voor telefonie? is dat zo maarten? ik dacht dat 250 kb/s werd gereseveerd voor telefonie 3 mb voor internetten en 9 voor mine? ga dit eens opzoeken ben ik nog niet over uit..wordt vervolgd 8)

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 01:19 

Oh, het kan ook 250Kb zijn. Maar dat maakt voor mijn verhaal niet zoveel uit; het punt blijft dat ik met mijn wrakke lijn op 9.5 Mb niet genoeg heb om IPB Lite EN Mine te draaien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 01:44 
Site Admin

dat klopt, daarom vroeg ik ook of u een speedtest wilde doen. u haalt 330 kb/s hiermee dus dat gedeelte werkt prima. dan alsnog zou er genoeg ruimte moeten zijn om 1 mine tuner mee aan te kunnen sturen want>>

9456 kbps min 3 mb en vooruit laten we even zeggen 1 mb voor telefonie, blijft er altijd nog 5456 kbps over. dat moet lijkt mij genoeg zijn om 1 mine tuner mee aan te kunnen sturen?/ maar goed, de taak aan kpn om dit vervelende probleem zo snel als mogelijk op te lossen.

groet marcel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 09:16 

Hmmm, die 5456 is (volgens andere schrijvers) juist niet genoeg, aangezien er 8Mb nodig is (4 voor de TV en 4 voor de tuner voor opnames). Kennelijk (want Mine werkt niet) heb ik toch die volle 8Mb reservering nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 10:23 
Site Admin

hoevenm schreef:
Hmmm, die 5456 is (volgens andere schrijvers) juist niet genoeg, aangezien er 8Mb nodig is (4 voor de TV en 4 voor de tuner voor opnames). Kennelijk (want Mine werkt niet) heb ik toch die volle 8Mb reservering nodig.

ja oke, maar als je tot de oplossing van kpn komt niet opneemt zou je moeten kunnen denken dat er tenminste wel tv geken zou moeten kunnen worden toch?

groet marcel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]