marcel234 schreef:
@all,
Het is wel zo dat in het begin van iptv er kort en tweede ontvanger is geweest zonder harde schijf. Deze proef is destijds al vrij snel beeindigd, daarna is er gezegd: per aansluiting 1 tuner. daar had kpn zich dan ook aan moeten houden. De periode daarna is er min of meer oogluikend toegelaten dat mensen een 2de tuner erbij gingen aansluiten. dat zal in de meeste gevallen wel goed zijn gegaan, maar in bepaalde gevallen ook weer niet.
Het zou kpn sieren als men de iptv klanten tegemoed zou komen met gratis digitene kastjes, je kunt tot 3 kaarten gratis krijgen, maar daar ben je dan ook wel gelijk 12 euro extra p/m voor kwijt aan de huur en dat vind ik een best bedrag. Wie weet (??) dat dit bericht op de mangement afdeling van kpn te krijgen is, en wie weet komt er een positief geluid van kpn terug om dit leed te verzachten.
gr Marcel234.
Het klopt inderdaad dat we het gelijk vanaf het begin, ipv oogluikend toekijken, het hadden moeten blokkeren.
De tweede Tuner is geblokkeerd omdat het helaas niet haalbaar is op het koperplatvorm.
Een paar mensen hebben dit wel werkend gekregen, maar met compromis (bijvoorbeeld niet kunnen opnemen en TV kijken tegelijk), en bij velen werkte het niet.
Omdat het dus niet stabiel kan werken op koper heeft KPN dus besloten om alle 2e ontvangers te gaan blokkeren met oog op kwaliteit.
Als we dit niet doen, krijgen we vingerwijzingen. "Waarom mijn buurman wel en ik niet" en ook niet iedereen is het eens met de compromis die je zelf moet maken.
Bekende fouten waren dan, niet kunnen opnemen als 2 STB's aan staan. Of slecht beeld, ruis of glitches. Het niet kunnen halen van de snelheid met internet en verbrekende spraak.
Dit alles heeft te maken met de bandbreedte die te halen is op koper. Ook al ga je over naar VDSL. Dit heeft alleen een positieve invloed tot 2.5 KM.
Dus betekend dat we alleen de mensen tot 2.5KM een 2e STB kan gebruiken. En dat willen wij niet. We trekken 1 lijn dus 1 STB.
Nog een reden waarom we het niet hebben gedaan is het volgende:
Dit zijn de stream verdelingen van Interactieve TV:
1 Single Stream is 3.7 Mb/s
1 Dual Stream is 7.4 Mb/s
1 HD Stream is 8-12 Mb/s**
Reken maar uit hoeveel een 2e STB af snoept van de bandbreedte (deze is altijd gereserveerd op de lijn).
2xSTB = 2x7.4Mb/s
2xSTB verbruikt dus
14.8Mb/s (exclusief HD)
bij stream met HD zal dit dus 14.8+(1x8Mb/s)22.8 Mb/s zijn.
Dus niet haalbaar voor iedere consument op koper. Ik hoop dat dit verhaal iets duidelijker is waarom wij de 2e Tuner om technische redenen hebben geblokkeerd.
Wijziging:
NEW! ** de gestelde waar de van 1 HD stream is ongeveer 8Mbit.