Als ik daar ook ff op mag antwoorden (uiteraard spreek ik voor mezelf):
De HD kwaliteit is best aardig. Of het net zo mooi is als bij UPC of Ziggo waag ik te betwijfelen (heb wel eens een Ned. 1 HD rip van "rail away" gezien die Ziggo als bron had en die was nog wel wat scherper), maar voor een 8 mbit stream is het niet verkeerd.
Het enige jammere is dat KPN de 1960 standaard op 720p instelt. Nou is dat natuurlijk begrijpelijk omdat er nog zat mensen zullen zijn met een HD-ready tv, maar het HD beeld is dan gewoon ronduit belabberd (nauwelijks beter dan de gewone zenders).
Als je via het "geheime" menu de ontvanger op 1080i zet is het alleszins acceptabel en heeft het duidelijk een verbetering, mits er ook een HD programma wordt uitgezonden. Zelfs niet-hd beeld lijkt echter ook scherper te zijn (ergo, de upscalers bij Technicolor/de omroep zelf doen hun werk net nog weer ietsje beter dan de al erg goede encoders van KPN zelf bij Standard definition beeld).
Het zou in ieder geval voor de beleving van de mensen met een 1080i tv goed zijn als er een makkelijk bereikbare optie kwam om het beeld op 1080i te zetten. Het is me namelijk ook opgevallen dat ook de standaard zenders bij 1080i output veeeeeel scherper beeld geven. Het aloude argument van "ja maar voor bewegende beelden is 720p beter" gaat niet op, want het is bij de bron al interlaced. En de de-interlacer in de 1960 maakt er een potje van als je ziet hoe mooi het interlaced signaal binnen komt.
Om kort te gaan:
* HD is acceptabel en voegt zeker iets toe, mits ontvanger op 1080i (overigens geeft 1080i ook bij de standaard zenders een veel scherper beeld dan 720p)
* HD moet geintegreerd worden in het zender bouquet. Dus niet een 7xx nummer hoeven ingeven, maar gewoon bij "1" (voor ned. 1) of "4" (rtl4) de best beschikbare stream pakken
Ben benieuwd naar de bevindingen van Petra
.