Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 06 jul 2025 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: interactieve tv
BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 14:58 
Site Admin

Even een onafhanelijke menning (dus ben even geen mod :mrgreen: )

Gisteren bij mijn ex aan de overkant zitten kijken naar die nieuwe fw versie van juli, maar nog steeds vond ik de snelheid van de menu`s tergend langzaam. Volgens mijn ex heeft ze geen vastlopers meer gehad sinds juli dus dat is wel weer positief.

Verder heb ik niet echt bijzonderheden kunnen ontdekken. jammer dat de zappen in de menus nog steeds niet is aangepakt.

marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 15:02 

Giant2000 schreef:
Ik weet dat je met een MPEG-4 codering een loepzuiver beeld kan krijgen (bijna HDTV) tegen een veel economischer bitrate gebruik, dus ik heb alle vertrouwen dat dit binnenkort goed gaat komen.

MPEG-4 heeft natuurlijk niets met de beeldkwaliteit te maken, alleen met de efficiëncy van de datacompressie. Voor de provider is slechts van belang dat hij binnen dezelfde bandbreedte meer zenders kan uitzenden.
Wat de provider vervolgens doet is de bitrate van MPEG-4 zodanig verlagen tot een niveau waarop je nog ongeveer dezelfde kwaliteit behaalt als daarvoor met MPEG-2.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 15:07 

Zappen is inderdaad traag, dit door de reactietijd van de server en firmware. Het opbouwen van het digitale beeld heeft net iets meer tijd nodig dan bijvoorbeeld Analoog.
Maar de zapsnelheid is en blijft een aandachtspunt voor Interactieve TV en wanneer nieuwe technieken beschikbaar zijn om de zapsnelheid te verlagen, zal KPN deze uiteraard inzetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 15:45 

Niek schreef:
MPEG-4 heeft natuurlijk niets met de beeldkwaliteit te maken, alleen met de efficiëncy van de datacompressie. Voor de provider is slechts van belang dat hij binnen dezelfde bandbreedte meer zenders kan uitzenden.
Wat de provider vervolgens doet is de bitrate van MPEG-4 zodanig verlagen tot een niveau waarop je nog ongeveer dezelfde kwaliteit behaalt als daarvoor met MPEG-2.

Natuurlijk is de efficiency van de datacompressie van MPEG-4 beter dan van MPEG-2, maar het resultaat daarvan is dat bij een zelfde bandbreedte het beeld van MPEG-4 beter is dan bij MPEG-2. Oftewel, het heeft voor het eindresultaat wat de gebruiker ervaart wel DEGELIJK te maken met beeldkwaliteit. Als KPN de bitrate gelijk had gehouden bij de overgang naar MPEG-4 (even het ontbreken van de goede codec daar gelaten) zou wel degelijk een significante beeld verbetering zichtbaar zijn geweest.

Ik snap dus niet waarom je steeds je stukje aanhaalt (het komt me iig erg bekend voor ;-) ), want het mag toch onderhand wel duidelijk zijn dat de changes bij KPN en de bugs daarbij een enorm effect hebben op de beeldkwaliteit. Dat het effect van de efficientere datacompressie is dat je bij minder bandbreedte toch dezelfde kwaliteit kan halen zal ongeveer iedereen hier wel weten, ook giant2000 op wie jij reageerde (je kan het in zijn stuk
zelfs lezen).

Het punt wat ik dus maar even wil maken is de vraag waarom mpeg-4 niets met beeldkwaliteit te maken heeft, terwijl uit je uitleg daarna blijkt dat dit wel degelijk zo is.

Overigens: Dit is geen pleidooi dat KPN de MPEG-4 bitrate hetzelfde houdt als bij MPEG-2 ;). Vind het juist positief dat de voor iTV benodigde bandbreedte omlaag kan, MITS de beeldkwaliteit inderdaad hetzelfde blijft als bij de mpeg-2 codec en bitrate van een paar maanden terug en eerder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 15:52 

KPNwebcare2 schreef:
Zappen is inderdaad traag, dit door de reactietijd van de server en firmware. Het opbouwen van het digitale beeld heeft net iets meer tijd nodig dan bijvoorbeeld Analoog.
Maar de zapsnelheid is en blijft een aandachtspunt voor Interactieve TV en wanneer nieuwe technieken beschikbaar zijn om de zapsnelheid te verlagen, zal KPN deze uiteraard inzetten.

Het zappen vind ik zelf nieteens zo tergend :-). Het is inderdaad wel degelijk zelfs nog wat trager dan bij digitale kabel of sateliet (wat ook al niet snel is) maar het is voor mij zelf nog net niet zo erg dat ik er gek van word.

Maar ik hoop wel dat aan de rest van de snelheidsbeleving nog wel degelijk hard gewerkt wordt, nadat het huidige accute probleem opgelost is. Want de menu's en de EPG zijn namelijk wel no gsteeds onacceptabel (een programma op uitzendinggemist opzoeken kost worst case 5 minuten).

Verder: Waarom wordt (zoals bij de DVB techniek, waarbij de EPG ook druppelsgewijs met het signaal mee binnen komt) de EPG bij het opstarten van de ontvanger niet op de achtergrond opgehaald, zodat je alvast kan gaan tv kijken? Hetzelfde geldt voor het downloaden van de software: Waarom moet dit iedere keer als de ontvanger aan gaat en niet bv. gewoon binnen een bepaald tijdslot op de dag?

Op die manier wordt het haalbaarder om 's nachts de ontvanger helemaal uit te gooien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2009 09:05 

Gisteren meerdere malen gehad: uitzending gemist knalt eruit. Blauw scherm dat de service tijdelijk niet beschikbaar is.

Omdat ik op de fiets naar het werk ga kijk ik de meeste ochtenden naar de buienradar. Buiten plenst het van de regen, de buienradar geeft echter geen regen aan. natuurlijk niet.... het is de buienradar van 2 dagen geleden.... Leuk zo'n service, maar als hij niet op to date is haal het er dan af...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2009 11:09 

Die info pagina's op de 1960 gebruik nooit, nooit en oh ja, nooit. Want ze zijn inderdaad nooit actueel dus je kan er van geen kant op vertrouwen. KPN, gooi die pagina's er liever uit en zorg gewoon dat alle tv-gerelateerde diensten werken ;).

Buienradar op mobiel is m'n vriendje (hiero ook een fietser :mrgreen: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 21:18 

iTV Nieuws: Nieuwe release
bron ITV forum van KPN

Vanaf aankomende dinsdagochtend is het mogelijk om de nieuwe software release van ITV op te halen. Dit doe je door je box aan de achterkant uit te zetten en weer aan. Een dag laten zullen alle TV ontvangers automatisch de nieuwe software ophalen.

Wat is er verbeterd?
Je kunt nu zelf via jouw Interactieve TV ontvanger bepalen of je alle uitzendingen oprekt naar breedbeeld, of om deze in het 4:3 formaat te laten zien.

Hoe stel ik dit in?

Ga naar menu >>
Ga naar Instellingen>>
Vul je pincode in>>
Ga naar Systeeminstellingen>>
Ga naar Beeldschermverhoudingen

Hier staan nu 3 keuzes.

4:3LB Instelling voor een normale (niet-breedbeeld) TV.

16:9 Instelling voor breedbeeld TV (TV ontvanger geeft het beeld schermvullend weer, 4:3 uitzendingen worden opgerekt)

16:9PB Instelling voor breedbeeld TV (TV ontvanger laat bij 4:3 uitzendingen origineel zien, met zwarte balken aan de zijkant)

Voordeel
Met deze aanpassing stel je op de TV Ontvanger de door jouw gewenste beeldschermverhouding in. De televisie kan hierdoor op automatisch blijven staan.

Wat verandert er als ik een 1760 heb?
Voor 1760 klanten zal er geen wijzigingen plaatsvinden. Op de 1760 zijn momenteel ook geen problemen met de beeldschermverhouding.

Ter verduidelijking. Je hebt dus de keuze of je morgen de software ophaalt. Als je dat wil volg dan bovenstaande procedure.

Anders volgt er een dag later dus een automatische veegactie waarbij alle tuners worden voorzien van de nieuwe software. Indien de tuner aanstaat zal deze 's nachts een keer rebooten. Mocht de tuner niet aanstaan zal deze bij de volgende keer opstarten de nieuwe software krijgen.

Iedereen die vanavond zijn tuner uitzet, en morgen weer aanzet zal sowieso dus de update binnen halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 08:33 

Met de 1960 heb ik altijd al de beeldverhoudingen zoals onder vermeld staat kunnen aanpassen. Dus ik begrijp deze software wijziging daarom niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 09:09 

Het Bovenstaande is juist.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 15:27 

@Marcel, je kon alleen kiezen uit 4:3, 4:3 LB en 16:9. Bij die laatste had je dus niet de optie wat de ontvanger moest doen om het 16:9 te krijgen. Dat kan nu dus wel. Ben benieuwd als ik straks thuis kom :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 17:23 

de oude 16:9 instelling = aan de 16:9PB vanaf vandaag

Werkt nog niet bij alle kanalen bijv bij kanaal 31 en nl3 hd kunnen nog balken voorkomen. Als alle ontvanger morgen de nieuwe update hebben wordt dat nog veranderd

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 18:34 

eversteegt schreef:
@Marcel, je kon alleen kiezen uit 4:3, 4:3 LB en 16:9. Bij die laatste had je dus niet de optie wat de ontvanger moest doen om het 16:9 te krijgen. Dat kan nu dus wel. Ben benieuwd als ik straks thuis kom :)

Had mijn leesbril niet op en de optie 16:9PB niet gezien. :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 08:50 

Hallo Mensen,

Voor wie de Software update nog niet binnen heeft gehaald geen zorgen, vannacht hebben we alle TV-Ontvangers gepushed.

Er kan zich een probleem voordoen met een gepushede TV-Ontvanger. U ziet dan foutcode 5. Een herstart van de TV-Ontvanger zal deze fout weer herstellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 17:50 

Zoals ik ook al op het andere forum melde, bedankt voor de nieuwe firmware.

Ik hoop heel erg dat de rare verhoudingen van MotorsTV opgelost gaan worden. Vermoedelijk wordt deze zender in 4:3 aangeboden, maar het is wel degelijk een 16:9 zender zonder zwarte balken onder en boven. Het is alsof je naar Nederland 3 kijkt met zwarte balken links en rechts. Ik heb ook MotorsTV meerdere malen gevraagt wat er aan de hand is maar krijg geen reactie terug.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]