Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 00:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 17:06 

Hallo,

Sinds afgelopen vrijdag 23-april is mijn download snelheid werkelijk van 3.4 Mbit/s naar 7.04 Mbit/s gegaan.
Ik heb het ipb-basic + ITV.
Ik heb dit ook getest door langdurig van verschillende bronnen te downloaden + tv kijken + programma opnemen en een telefoongesprek gevoerd.
De download snelheid bleef behoorlijk stabiel op ca. 7 Mbit/s (op de laptop via wifi 54 Mbit/s).
Het beeld bleef gewoon goed en ook de opname is gewoon goed.
Dus de tussen april en junni beloofde opgrade is voor mij naar behoren uitgevoerd.

Een andere opmerking:
Ik werd thuis bezocht door een KPN medewerker (verkoopster met KPN jasje) welke mij KPN glasvezel wilde verkopen.
Waarbij dan ook de mogelijkheid van een tweede ontvanger aanwezig is (zie folder AD-6823/02-10).
Het brons pakket kost dan met de zelfde mogelijkheden die ik nu heb € 0.05 meer.
Die tweede ontvanger zit zelfs gratis in het zilver pakket evenals het plus pakket en 10 dagen programma gemist en onbeperkt bellen voor € 60,00 p/m.

Daar komt nog bij dat ik zo dicht op de centrale zit 1103 meter (dat was het vroeger ook al toen ik het met 4-tel kon meten).
Het enigste wat ik mij kan voorstellen met de kreet glasvezel is dan ook dat ik nu via ADSL2+ (16 Mbit DSL snelheid) naar VDSL ga en mijn DSL snelheid dan naar ca. 30 Mbit/s zou kunnen.
Maar het heeft nog steeds niets met glasvezel te maken.
Volgens die KPN medewerker was de hele wijk voorzien van glasvezel tot de wijk, maar hier is nooit gegraven en ik zit nog steeds op het eerste blok van kast ZM in Zwolle-zuid (vanaf 1980).

Dus ik denk dat KPN weer eens bezig is van iets simpels iets beter verkoopbaars te maken ( in dit geval door koper glasvezel te noemen).
En dan op termijn de oude bestaande abonnementen omzetten naar brons, zilver of goud.
zilver = ipb basic + itv + pluspakket + 10 dagen programma gemist + onbeperkt bellen + 16 ipv 8 Mbit/s download + gratis 2e ontvanger zonder harddisk
Goud = zilver + 30 ipv 16 Mbit/s + HD pakket.

Wie snapt het???????

Groeten, PQPairQ

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 10:35 

Mja...

Formeel gezien, qua algemene marketing strategie van KPN, formuleert die verkoopster het op de juiste manier. Het "fiber to the corner" product dat nu ook in steeds meer plaatsen beschikbaar komt (waar woon je eigenlijk precies?) wordt onder de vlag van "Kpn glasvezel" verkocht.

Sowieso vraag ik me wel af hoe het eigenlijk zit: Voor die glasvezel-achtige snelheden over koper moet je volgens mij maximaal enkele honderden meters bij de 'centrale' vandaan zitten. Volgens mij was speerpunt van dit FttC gebeuren ook dat de oudere centrales in die wijken worden opgedoekt en dat je koper-kabeltje dus veel korter gaat worden, namelijk tot een wijk-pop vlak bij je in de buurt.

Maar goed, het fijne weet ik er ook niet van. Maar kan me wel voorstellen dat het verwarrend is. Maar ach, UPC doet het ook.... internet via coax verkopen onder de noemer "fiber power" :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 22:13 

eversteegt schreef:
Het "fiber to the corner" product dat nu ook in steeds meer plaatsen beschikbaar komt

FTTC = Fiber-to-the-curb (trottoirband)

KPN is overal street cabinet neer aan het zetten waarin de Dslam apparatuur zit. Dan is het nog maar een klein stukje naar de huizen.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 22:25 

Euhm, kpn WAS daarmee bezig. Het is al meerdere malen in de (online) media geweest dat KPN het plan om dit schier overal te doen in de ijskast heeft gezet.

Op enkele plaatsen na, waar Fiber to the Home of Fiber to the Curb wordt aangelegd, zal de enige upgrade activiteit van KPN gewoon plaatsvinden in de bestaande centrales, waar mogelijk VDSL apparatuur erbij zal komen. Maar dan dus gewoon achter de (soms lange) bestaande kabels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 22:27 

Toch komen er steeds meer streetcabinets bij......
Niet zo snel als men indertijd van plan was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 23:47 

Met een lekkere subsidie van de gemeentes zou dat nog lukken. Maar daar heeft KPN weer nauwelijks belang bij omdat ze dan de glasvezel moeten delen met 4, 5 aanbieders en ja.... als je geen BBC kan aanbieden kun je het wel vergeten bij 60% van de kijkers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 11:23 

@Giant2000: Mwa, dat valt nog te betwijfelen :). Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien naar hoeveel % van de consumenten een TV aanbieding zouden laten schieten als er geen BBC in zit.

Wat betreft de concurrentie heb je gelijk (ben ik bang), je ziet het nou al hier in Almere: Het netwerk is van Reggefiber (waar KPN voor 41% in zit, met name in de aanleggende en operationele tak van Reggefiber/Glashart). Concurrentie is er wel, maar heel mondjes maat en met HEEL VEEL mitsen en maren. Globaal heb je op de glasvezel 2 typen aanbieders:

* Aanbieders, waaronder KPN zelf, die diensten aanbieden op de (wholesale) infrastructuur van KPN. Met ontzettend, bijna crimineel achtig, kleine marges overigens als je naar de wholesale prijzen van KPN kijkt en de prijs waarvoor Tweak probeert glasvezel pakketten aan te bieden om nog enigszins klanten te krijgen zonder er verlies op te gaan draaien. Het 'gemak' van KPN Wholesale is echter dat je klanten automatisch een ITV signaal van KPN krijgen en dat je alleen je netwerk met dat van KPN hoeft te koppelen, ergens in een datacenter. KPN routeert al je klanten van hun huis naar jouw telefonie- en data netwerk. Overigens met een overhead waar je U tegen zegt omdat je, ook als je 100 mbit afneemt, gewoon over een PPPoE verbinding werkt.

* Aanbieders die diensten aanbieden met Glashart als operator. Glashart Media (ook onderdeel van Reggefiber) bezit eigen TV headends (los van KPN ITV dus), zowel analoog (!!!), Free To Air DVB-C en IP-gebaseerd. Voordeel voor de klant is verder dat je een eigen router direct in de glasvezel unit kan hangen en gewoon via DHCP een adres krijgt. Nadeel voor de aanbieder is vooral dat hij in beginsel zelf moet zorgen voor een infrastructuur die de glasvezel huisjes met z'n eigen netwerk verbindt, netzoals dat nu ook voor Tele2/bbned versus de telefooncentrales geldt (hoewel ik me kan voorstellen dat glashart hier zelf net als KPN ook nog wel een backbone tussen heeft waar je capaciteit op kan 'huren')

De situatie van punt 2 is natuurlijk te vergelijken met het Fiber to the Curb verhaal... je gaat als 'nieuwkomer' ook niet zomaar even infrastructuur naar alle streetcabinets in het land leggen.

Overigens nog wel een leuke (waar de OPTA blijkbaar nog geen weet van heeft): In Almere vinden al de eerste strubbelingen plaats op het gebied van overstappen van glasvezel provider naar een andere glasvezelprovider. Ik ken mensen die KPN hebben, hun jaar hebben 'uitgezeten' en nu bv. naar Tweak willen. KPN zegt nog geen overstap-procedure te hebben (zoals die er bij ADSL nu wel eindelijk enigszins is) en dus komen mensen die over willen stappen weken zonder internet te zitten, omdat je bij je nieuwe provider pas glasvezel kan aanvragen als KPN het signaal heeft vrij gegeven (en dat kan na einddatum nog weken duren).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]