@Giant2000: Mwa, dat valt nog te betwijfelen
. Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien naar hoeveel % van de consumenten een TV aanbieding zouden laten schieten als er geen BBC in zit.
Wat betreft de concurrentie heb je gelijk (ben ik bang), je ziet het nou al hier in Almere: Het netwerk is van Reggefiber (waar KPN voor 41% in zit, met name in de aanleggende en operationele tak van Reggefiber/Glashart). Concurrentie is er wel, maar heel mondjes maat en met HEEL VEEL mitsen en maren. Globaal heb je op de glasvezel 2 typen aanbieders:
* Aanbieders, waaronder KPN zelf, die diensten aanbieden op de (wholesale) infrastructuur van KPN. Met ontzettend, bijna crimineel achtig, kleine marges overigens als je naar de wholesale prijzen van KPN kijkt en de prijs waarvoor Tweak probeert glasvezel pakketten aan te bieden om nog enigszins klanten te krijgen zonder er verlies op te gaan draaien. Het 'gemak' van KPN Wholesale is echter dat je klanten automatisch een ITV signaal van KPN krijgen en dat je alleen je netwerk met dat van KPN hoeft te koppelen, ergens in een datacenter. KPN routeert al je klanten van hun huis naar jouw telefonie- en data netwerk. Overigens met een overhead waar je U tegen zegt omdat je, ook als je 100 mbit afneemt, gewoon over een PPPoE verbinding werkt.
* Aanbieders die diensten aanbieden met Glashart als operator. Glashart Media (ook onderdeel van Reggefiber) bezit eigen TV headends (los van KPN ITV dus), zowel analoog (!!!), Free To Air DVB-C en IP-gebaseerd. Voordeel voor de klant is verder dat je een eigen router direct in de glasvezel unit kan hangen en gewoon via DHCP een adres krijgt. Nadeel voor de aanbieder is vooral dat hij in beginsel zelf moet zorgen voor een infrastructuur die de glasvezel huisjes met z'n eigen netwerk verbindt, netzoals dat nu ook voor Tele2/bbned versus de telefooncentrales geldt (hoewel ik me kan voorstellen dat glashart hier zelf net als KPN ook nog wel een backbone tussen heeft waar je capaciteit op kan 'huren')
De situatie van punt 2 is natuurlijk te vergelijken met het Fiber to the Curb verhaal... je gaat als 'nieuwkomer' ook niet zomaar even infrastructuur naar alle streetcabinets in het land leggen.
Overigens nog wel een leuke (waar de OPTA blijkbaar nog geen weet van heeft): In Almere vinden al de eerste strubbelingen plaats op het gebied van overstappen van glasvezel provider naar een andere glasvezelprovider. Ik ken mensen die KPN hebben, hun jaar hebben 'uitgezeten' en nu bv. naar Tweak willen. KPN zegt nog geen overstap-procedure te hebben (zoals die er bij ADSL nu wel eindelijk enigszins is) en dus komen mensen die over willen stappen weken zonder internet te zitten, omdat je bij je nieuwe provider pas glasvezel kan aanvragen als KPN het signaal heeft vrij gegeven (en dat kan na einddatum nog weken duren).