Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu vr 22 nov 2024 00:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een paar beginnersvragen
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 15:40 

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop er de komende tijd mijn ervaringen te kunnen delen met andere gebruikers van KPN IPB en I-TV.
Omdat in mijn woonplaats door de kabelaars geen digitale tv word aangeboden heb ik de gok gewaagd met KPN IPB en I-TV. Ik ben sinds 11 juni jl. nu de trotse bezitter van de Thomson ST780i Experiabox en zo'n fraaie Motorola VIP 1960 ontvanger. Het werkt allemaal goed en ik heb met een optische ToslInk kabel de Motorola ook aangesloten op mijn Home Cinema. Het geluid is dus prima geregeld...

Ik heb een aantal practische vragen, waarvan ik de antwoorden niet kan ontdekken in de handleidingen of op KPN's internet site, dus ik doe hier een poging:
1. Het beeld is over het algemeen goed, alleen valt het me op dat een enkele keer het beeld een fractie van een seconde lijkt te schokken/even stil te staan... Is dit normaal? Het configuratiescherm van de Thomson Experiabox geeft als bandbreedte waarden: Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 518 / 12.190. Is dit voldoende?
2. Is het te adviseren om de Motorola 's-avonds helemaal uit te zetten, of liever continu op stand-by laten staan? Ik heb eens gelezen dat standby beter zou zijn voor de electronica om te voorkomen dat de condensatoren bij "hard aan- en uitzetten" een piekspanning te verwerken zouden krijgen, maar het is natuurlijk ook stroomverbruik...
3. Weet iemand wanneer Teletekst via I-TV gerealiseerd gaat worden?
4. Ben ik nu eigenlijk eigenaar van de apparatuur, of is het bruikleen? In geval van het eerste: zit er eigenlijk garantie op?
5. Omdat kortgeleden bij een blikseminslag de huistelefooncentrale kapot is gegaan, wil ik natuurlijk proberen te voorkomen dat de Experiabox en de TV-ontvanger mogelijk ooit bliksemschade zouden kunnen oplopen. De Experiabox heb ik daarom op het lichtnet aangesloten via een verlengdoos met overspanningsbeveiliging en de Motorola staat op dezelfde Monster Powerblock overspanningsbeveiliging van mijn Home Cinema. Alle stopcontacten hebben randaarde. Ik neem niet aan dat je direct alles gaat uitschakelen bij onweer. Misschien heeft iemand hier advies of ideeën over?

Bvd en met vr. gr.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 22:33 
Site Admin

Hallo en welkom op dit forum!.

Ik zal de vragen zo goed als mogelijk beantwoorden.

vraag 1- Is het een enkele keer dat het beeld bevriesd zou ik zeggn, doe er niets aan, dat "hoort" een beetje bij ip-tv. Is het stelselmatig om de zoveel sec bel dan de klantenservice op 0800-0407 en leg dit even voor.

Vraag 2- Ik heb zelf de tuner altijd op standby staan, het spanningsverbruik is (vind ik) met 9 watt minimaal. Het opstarten duurt zeker 2 min, en vanuit standby altijd direct. Mijn advies: gebruik de standby stand, hij kan dan `snachts ook zijn eventuele upda`te`s doen.

Vraag 3- Dat is een goeie. Hier werkt het ook niet, er is wel elders een debat hier over bezig maar echt uitsluitel geeft dat helaas niet.

Vraag 4- Ook weer een goeie. In juridische termen bent u zelf eigenaar, maar kpn is zeker zo klantvriendelijk om ook na het 1rste jaa bij een storing u i-tv tuner te vervangen. De experiabox is van kpn, als deze kapot gaat wordt er binnen 3 werkdagen een nieuwe aangeboden.

Vraag 5- De wijze van beveiliging die u heeft is prima, de kans dat u rand apparatuur nog beschadigt kan raken door blixem inslag is M.I te verwaarlozen.

Ik hoop dat u vragen beantwoordt zijn.

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 22:16 

Citaat:
3. Weet iemand wanneer Teletekst via I-TV gerealiseerd gaat worden?

Als ik er naast zit moeten ze me maar corrigeren volgens mij is teletekst nog gewoon anoloog dat bestond 20-30 jaar geleden al en de moderne stekkers zoals HDMI geven dat niet door is geen pin voor.
Nu kan het wel hetzelfde probleem heb je bij satelietontvangers en daar zit op de meeste ontvangers en teletekst module ingebouwd en kijk je dus digitaal naar teletekst dus via de ontvanger.
Als de KPN modems geen teletekst module ingebouwd hebben zul je dus NOOIT teletekst kunnen ontvangen, of het modem zou gewisseld moeten worden met een ander die het wel heeft.
Of de omroepen moeten komen met een digitale versie van teletekst. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 17:51 

Nou da's geen plezierig bericht... :?
In de handleiding van de afstandsbediening van mijn Morola ontvanger staat bij de Teletekst knop te lezen, dat dit binnenkort beschikbaar zou moeten komen..Bij de Vragen en Antwoorden op de site van KPN is hierover te lezen:
Met Interactieve TV kunt u gebruik maken van Teletekst*
Druk op de knop Teletekst van uw Interactieve TV afstandsbediening
U kunt nu teletekstpagina's oproepen met behulp van de cijfertoetsen
U kunt wisselen tussen (sub)pagina's met de navigatietoetsen of de gekleurde toetsen
Om weer TV te kijken drukt u nogmaals op de knop Teletekst
Let op:
Als u de iTV Tuner Motorola 1960 via HDMI heeft aangesloten is teletekst niet beschikbaar.

* Deze functie komt binnenkort beschikbaar. Gebruik tot die tijd de afstandsbediening van uw TV.

Als ik de Teletekst oproep via de analoge afstandbediening van mijn tv, krijg ik bij sommige pagina's vreemde mixen te zien van regels van andere pagina's door elkaar heen...Daar is wel mee te leven, maar een schoonheidsprijs verdient dit toch niet. KPN Klantenservice kan me hierop ook geen antwoord geven. M.a.w. dit lijkt dus een onvolkomenheid van I-TV te zijn, waarbij de consument om de tuin wordt geleid. Ik kan me voorstellen dat m.n. slechthorende gebruikers van I-TV wel blij zouden zijn als ze de ondertiteling via Teletekst met de I-TV afstandsbediening kunnen activeren. Het scheelt ook weer een extra afstandsbediening op tafel...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 21:07 

Lexibel schreef:
Let op:
Als u de iTV Tuner Motorola 1960 via HDMI heeft aangesloten is teletekst niet beschikbaar.

* Deze functie komt binnenkort beschikbaar. Gebruik tot die tijd de afstandsbediening van uw TV.

Maar dan zal het wel goedkomen dan heeft de iTV tuner een digitale teletekst module.
Waarom je die dan niet kan gebruiken is me niet duidelijk anoloog via HDMI kan niet via een scartkabel kan het wel weer maar dat zal niet de bedoeling zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2008 23:59 

Ik heb nog een vraagje over het aan- en uitzetten/standby van de apparatuur...
Wat is eigenlijk het beste voor de apparatuur bij "even tv kijken"..?
Bij ons komt het namelijk nog al eens voor dat iemand even snel alleen het journaal wil zien, of zo maar even voor vijf minuten tv wil kijken. Het is dan een hele procedure van achtereenvolgens tv en ontvanger uit de standby halen, vijf minuten kijken en daarna de zaak weer op standby zetten. Is het in een dergelijke situatie dan niet eenvoudiger en/of beter om de I-TV ontvanger maar de hele dag gewoon aan te laten staan? Ik weet dat harde schijven van computers het niet leuk vinden om telkens aan- en uitgezet te worden, dus ik vraag me af wat het beste is voor de ontvanger bij "kortstondig tv kijken"....
Misschien een onbenullige vraag, bijvoorbaat excuus, maar het intrigeert me een beetje.. :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 00:32 
Site Admin

de stb komt binnen 10 sec uit standby, zo lijkt het mij het slimste hem gewoon bij het kijken aan te zetten, en bij het niet kijken van tv hem gewoon in de stanbystand te zetten. maak je geen zorgen over het stroomverbruik, deze is met 9watt goed te doen.

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 10:37 

Marcel,

Het gaat me bij het aan- en uitzetten van de STB niet zozeer om het stroomverbruik (hoewel natuurlijk ook belangrijk), maar meer om de steeds weer opstartende en stoppende harddisk van de Motorola als je hem meerdere malen per dag in en uit de standby zet. Dat lijkt me niet goed voor de hardware. Maar misschien komt die harddisk pas tot leven als je daadwerkelijk iets opneemt en heeft de standby alleen eefct op de electronica?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jun 2008 10:52 
Site Admin

hoi,

nee hoor, daar hoeft u absoluut niet bang voor te zijn! deze "spinningen" zijn bedoeld om bad blocks te markeren of eventuele update`s te doen. De hardware van de vip1960 is hiervoor gemaakt en kan dat met gemak hebben.

wees ook niet bang voor de harde schijf die kunnen anno 2008 enorm veel hebben. Ik heb hier in de meterkast 2 harde schijven staan die al bijna 2 jaar 24/7 aan staan en ze werken top! wil hiermee aan geven dat de harde schijf in de vip dit ook goed aankunnen.

Groet marcel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]