Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 24 nov 2024 00:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Switch en Experiabox
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:03 

Hallo,
ik overweeg om binnenkort over te stappen op InternetPlusBellen. Via de verschillende forums ben ik inmiddels al heel wat wijzer geworden. Echter lijkt het er op dat ik nogal wat aan mijn bekabeling moet veranderen. Mijn telefoonaansluiting heb ik in de ene hoek van de kamer, terwijl mijn router/switch, waarop 4 PC's zijn aangesloten, in de andere hoek staat.

Om de aanpassing van de bekabeling minimaal te houden, had ik het volgende gedacht te doen. Mijn E-Tech Switch / Router stel ik in als switch en deze verbind ik met 1 van de PC aansluitingen van de Experiabox. De PC's aansluitingen op de switch laat ik zitten.

Mijn vraag: is dit een mogelijk oplossing?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:12 
Site Admin

graag toch wat meer info. de telefoonaansluiting is dat ook de plaats waar de telefoon het huis binnenkomt of is dit de meterkast en waar komt de huidige kabel van de router vandaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:28 

jwagenaar schreef:
graag toch wat meer info. de telefoonaansluiting is dat ook de plaats waar de telefoon het huis binnenkomt of is dit de meterkast en waar komt de huidige kabel van de router vandaan.

Met telefoonaansluiting bedoel ik inderdaad waar de leiding het huis binnen komt, bij mij in de ene hoek van de kamer (niet in de meterkast). Op dit moment hebt ik daar een splitter aangesloten. Deze splitter is met een 2-draads verbinding verbonden met mijn SpeedTouch ADSL modem, die in de andere hoek van de kamer staat. De SpeedTouch ADSL modem is verbonden met de E-Tech Switch Router, waaraan de 4 PC's hangen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:51 
Site Admin

jouw idee is goed uitvoerbaar. je zult dan de 2 draadsverbinding moeten vervangen door utp cat 5 kabel. nadeel hiervan is dat je in de ene hoek de eb hebt staan en in de andere hoek de huidige router (dan gedegradeerd tot switch). dus 2 apparaten.

een andere mogelijkheid is om de eb op de plaats van de huidige router te zetten en deze router niet meer te gebruiken. hiervoor heb je dan een 2-draadsverbinding lopen van de telefoonaansluiting naar de plaats van de eb. in de overgangsfase (portering) heb je tijdelijk 2 van deze draadverbindingen nodig; 1 voor adsl en 1 voor lijn. daarnaast een verbinding van tel1 naar de telefoon. na portering kan de verbinding naar lijn vervallen. gebruik voor deze 2-draadsverbindingen kwalitatief goed materiaal en niet van dat goedkope spul van de bouwmarkt.
een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de huidige/gewenste plaats van de telefoon.

kijk ook eens op viewtopic.php?t=107 of viewtopic.php?t=108

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 23:12 

allereerst, dank voor je respons javascript:emoticon(':D')
Very Happy

jwagenaar schreef:
jouw idee is goed uitvoerbaar. je zult dan de 2 draadsverbinding moeten vervangen door utp cat 5 kabel. nadeel hiervan is dat je in de ene hoek de eb hebt staan en in de andere hoek de huidige router (dan gedegradeerd tot switch). dus 2 apparaten.

Dat klopt, maar het voordeel is dat ik maar 1 kabel hoef te vervangen.
Wel heb ik nog wat vragen over hoe eea te configureren, maar daar kom ik nog (morgen?) op terug

jwagenaar schreef:
een andere mogelijkheid is om de eb op de plaats van de huidige router te zetten en deze router niet meer te gebruiken. hiervoor heb je dan een 2-draadsverbinding lopen van de telefoonaansluiting naar de plaats van de eb. in de overgangsfase (portering) heb je tijdelijk 2 van deze draadverbindingen nodig; 1 voor adsl en 1 voor lijn. daarnaast een verbinding van tel1 naar de telefoon. na portering kan de verbinding naar lijn vervallen. gebruik voor deze 2-draadsverbindingen kwalitatief goed materiaal en niet van dat goedkope spul van de bouwmarkt.
een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de huidige/gewenste plaats van de telefoon.
kijk ook eens op viewtopic.php?t=107 of viewtopic.php?t=108
:D

Deze documenten heb ik gelezen. Ze geven goed aan wat te doen.
De eb plaatsen op de lokatie van de huidige router leidt er toe dat ik 2 Cat5 kabels moet aanleggen (van splitter naar eb, voor zowel ADSL als lijn) en nog een 3de kabel van de eb naar de "ene" hoek, om mijn telefoon aan te sluiten. Deze 3de kabel moet waarschijnlijk ook een Cat 5 kabel zijn (klopt dit?). Dus 3 kabels trekken, waarvan 1 tijdelijk. Ik hoopte dit te vermijden door de switch toe te passen.

Bij deze oplossing speelt ook nog het volgende. De eb in de "andere" hoek staat dan bij op 20cm van 1 van mijn PCs (werkplek). Ik weet niet of dit tav straling verstandig is als ik (tzt) wireless zou gaan gebruiken.
Ervaring hiermee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 23:28 
Site Admin

in jouw voorstel is sprake van 1x utp cat 5 kabel en dus 2 apparaten.
in mijn voorstel is sprake van 1x utp cat 5 kabel (norm88 kabel kan ook) + 1x tijdelijk en dus 1 apparaat. een eventuele 3e kabel is niet nodig als je de telefoon verplaatst.

als de pc 20 cm van de eb af komt te staan dan lijkt wireless niet ideaal, maar gezien de afstand dan ook niet nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 21:42 

De telefoon verplaatsen is een optie maar is lastig, dus doe ik liever niet.
Wanneer de telefoon niet verplaatst wordt, is dus de 3de kabel nodig.
Moet deze kabel (lengte ca 8m) van eb naar telefoontoestel ook cat 5 zijn?

De andere situatie: de eb op de huidige router/switch locatie bij mijn PC.
Ik zit dan op ca 20 cm van de eb. Is dit verstandig ivm straling wanneer ik wireless (voor een andere PC) zou gebruiken?

Stel dat ik de switch zou toepassen. Hoe zou ik de componenten moeten configuren? Zou onderstaande instelling goed zijn?
Ik ben uitgegaan van statisch IP adressen ivm evt forwarding.

Experiabox:
DHCP server uit
IP-adres 192.168.2.1

Switch (E-Tech Router RTBR03):
WAN met kabel verbonden aan PC1 connector van de eb
WAN Connection type: Static IP
WAN IP Address: 192.168.2.10 (vrij gekozen IP adres voor de switch)
Default gateway: 192.168.2.1 (adres van de eb, zodat dataverkeer daar heen gestuurd wordt?)
DHCP dynamic adress: Disable

PC1 verbonden met de switch:
IP Address: 192.168.2.101

PC2 verbonden met de switch:
IP Address: 192.168.2.102

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 21:56 
Site Admin

de kabel van de eb naar de telefoon hoeft geen cat 5 te zijn. in principe kan de huidige kabel gebruikt worden. bij slechte kwaliteit van de telefoon vervangen door een goede kwaliteit (norm88 kabel).
de geadviseerde minimale afstand tussen eb en wireless client is 1 meter.
de voorgestelde configuratie van de huidige router is zeker mogelijk.
het geheel overzien is jouw eigen voorstel het makkelijks en zo min mogelijk kabels. alleen 2 apparaten ipv van 1.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:14 

jwagenaar schreef:
de kabel van de eb naar de telefoon hoeft geen cat 5 te zijn. in principe kan de huidige kabel gebruikt worden. bij slechte kwaliteit van de telefoon vervangen door een goede kwaliteit (norm88 kabel).

OK, is duidelijk

jwagenaar schreef:
de geadviseerde minimale afstand tussen eb en wireless client is 1 meter.

Ik neem aan dat je bedoelt dat deze afstand geadviseerd wordt ivm een goede dataoverdracht. Is de afstand van 20cm van de eb tot mijzelf schadelijk voor mijn gezondheid dan wel om die reden af te raden? Zo ja, wat voor minimum afstand wordt dan geadviseerd?

jwagenaar schreef:
de voorgestelde configuratie van de huidige router is zeker mogelijk.

OK.
Ik heb hetzelfde subnet gekozen 192.168.2 dus voor eb, switch en de pc's. Is dat een goede keuze, of kan ik beter de switch een ander subnet bv 192.168.1 geven?

Heeft toepassing van de switch ook nadelen /beperkingen?

jwagenaar schreef:
het geheel overzien is jouw eigen voorstel het makkelijks en zo min mogelijk kabels. alleen 2 apparaten ipv van 1.

OK, is duidelijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:20 
Site Admin

of straling op dergelijke afstand schadelijk weet ik niet; over straling van gsm's zijn de meningen ook nog steeds verdeeld :wink: de functie wireless kan in de eb ook uitgezet worden.
denk dat het subnet prima is; zeker als je in de toekomst wellicht de usb van de eb wil gebruiken voor een externe harddisk of printserver.
zie vooralsnog geen nadelen voor het gebruik van die switch.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:37 

jwagenaar schreef:
of straling op dergelijke afstand schadelijk weet ik niet; over straling van gsm's zijn de meningen ook nog steeds verdeeld :wink: de functie wireless kan in de eb ook uitgezet worden.
denk dat het subnet prima is; zeker als je in de toekomst wellicht de usb van de eb wil gebruiken voor een externe harddisk of printserver.
zie vooralsnog geen nadelen voor het gebruik van die switch.

OK.
Ik heb voldoende info om de pro's en contra's van de verschillende mogelijkheden af te wegen en kom dan wel tot een keuze.
Bedankt voor alle info :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 22:57 
Site Admin

laat het eens weten als alles aangesloten is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 23:04 

jwagenaar schreef:
laat het eens weten als alles aangesloten is.

Doe ik. Kan alleen nog even duren, daar ik nog van abo moet wisselen :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]