Probleemstelling:
Maandag j.l. werkt de Zilverkleurige Experia box van Siemens plotseling niet meer.
De storingsdienst gebeld en s-middags is de box vervangen voor een zwarte EB van Thomson de SpeedTouch 780I WL.
De service technicus had geen documentatie van deze EB bij zich voor mij en gaf als commentaar dat bij vervanging nooit documentatie meegeleverd wordt, wat mij zeer verbaasd daar de EB door een ander type vervangen werd. Bij vervanging van eenzelde type heb ik er natuurlijk vrede mee. De KPN technicus heeft het e.e.a. geinstalleerd dus ok mijn laptop die op WLAN gekoppeld is. Zowel mijn Tower PC als Laptop alsmede de telefoon verbindingen werkte prima.
De KPN helpdesk komt met onzinnige verhalen.
De KPN Helpdesk gebeld om te vragen of zij documentatie van de Speedtouch 780I EB box willen toesturen. Dit blijkt onmogelijk te zijn daar het geen nieuwe levering betrof. Ikvind dit een zeer antie commerciele opstelling van de KPN. Bij gebruik van de Nintendo WII blijkt de internet verbinding niet meer te werken dus weer de KPN Helpdesk gebeld. De reactie van de helpdesk medewerster was dat de KPN hier niets aan doet omdat zij geen spel computers ondersteunen, wat natuurlijk larie koek is omdat het niet over de werking van de WII gaat maar over Genormaliseerde WLAN verbindingen. Volgens de medewerster zou de oorzaak liggen in het feit dat het WII kanaal met 8Mbit werkt en de EB met 6Mbit en er daarom geen synchronisatie plaats vind. Als test heeft zij het zend kanaal veranderd van kanaal 2 naar kanaal 11 omdat volgens haar de buren weleens kunnen storen met hun accesspoint box. Dit hielp natuurlijk niet. Weer naar de KPN Helpdesk gebeld en kreeg weer een dame aan de lijn die nu keihard verklaarde dat deze EB de WII niet ondersteund en kreeg het advies maar naar een andere provider over te stappen. Een merkwaardig advies daar ik er van overtuigd was dat het een instelling in de EB zou betreffen. Toch maar weer de KPN Helpdesk gebeld en nu kreeg ik iemand aan de lijn die mij het IP adres gaf van mijn EB zodat ik in de Box kon kijken. Hierbij merkte ik op dat de EB ingesteld stond op WPA+WPA2. Dit houdin dat de Nitendo WII natuurlijk ook op WPA of WPA2 ingesteld moet worden. Indien de KPN documentatie meegeleverd had, had mij en de KPN dit een hoop ellende bespaart.
WLAN verbindingsproblemen tussen de Nintendo WII en de KPN Thomson speedtouch 780i WL box zijn op te lossen door op de WII de codeersleutel WPA2 in te stellen.
De handling is als volgt:
1) Inloggen in de Speedtouch 780 box via de adres regel van Internet Explorer:
http://xxx.xxx.x.xxx (Ethernet adres (IP)van de Box opvraagbaar bij de KPN Helpdesk 0900 0244);
2) Links onderin op Thuisnetwerk klikken;
3) Op WLAN: SpeedTouch klikken;
4) Rechtsboven in op Configureren klikken;
5) Onderin bij Encryption controleren of WPA-PSK-codering aangevinkt is;
6) WPA-PSK--coderingssleutel invullen (staat onder het Modem);
7) Bij WPA-PSK-versie, WPA+WPA2 selecteren;
Toepassen klikken;
9) Explorer afsluiten.
Internet op de WII installeren:
1) Internet op de Nintendo WII installeren met dezelfde WPA2 sleutel als op de Speedtouch 780 box