Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 20:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 20:55 

Een netwerkprinter aansluiten op mijn Experiabox d.m.v. UTP-kabel.
Doel is om zowel draadloos te kunnen printen met een MacBook (met Mac OS X Leopard besturingssysteem),
als via een vaste Windows PC (met XP Professional besturingssysteem).

Huidige situatie:
- Experiabox (type: GIGASET SX 551 WLAN dsl, Zilvergrijs) is geïnstalleerd in de meterkast.
- Vanuit hier werk ik draadloos met mijn MacBook om te internetten.
- Op zolder staat een vaste PC welke met een UTP-kabel (17 meter) is verbonden met de Experiabox (voor internetten en thuisnetwerk)
- Tevens staat op zolder een Netwerkprinter (Type: HP Color LaserJet 2600n) welke eveneens met een UTP-kabel (17 meter) is verbonden met de Experiabox.
(uiteraard twee aparte UTP-kabels)

Hoe kan ik deze opstelling werkende krijgen?
Ik heb al van alles geprobeerd, maar de PC en Macbook herkennen de printer niet in het netwerk...
Alle bruikbare suggesties zijn welkom, uiteraard wil ik de kosten zo laag mogelijk houden.

Bij voorbaat hartstikke bedankt voor de hulp!

Vriendelijk groeten,
Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 23:17 

Je hebt de spullen in huis, geldt hoeft het dus niet meer te kosten (als alles het ook gewoon doet en niet kapot is) het moet alleen nog even software matig aan elkaar geknoopt worden.

Als eerste heeft de printer een IP adres nodig.
Het kan dat de printer op DHCP staat (volgens mij de standaard instelling). Dan heeft hij een IP van het modem gekregen. Je kan dit controleren door een configuratie pagina door je printer uit te laten printen. Staat hij op DHCP dan vindt je dat ergens terug onder Jetdirect config.
Staat hij niet op DHCP dan kan via het netwerk menu op de printer een IP adres invoeren. Zorg dat het adres in de range van je thuis netwerkje ligt (is bij een gigaset volgens mij 10.0.0.x met als netmask 255.255.255.0)

Nadat je hebt bepaalt welke IP adres je printer heeft kan je op je PC een nieuwe printer aanmaken.
Als het goed is kan dat direct vanuit de HP CD anders met de hand.
Ga naar Printers en Faxen kies nieuwe printer en ga voor de handmatige installatie.
Maak een nieuwe poort aan en kies voor TCP poort. Voer het IP nummer in van je printer. Kies nu het juiste type printer uit het lijstje met printers en klaar.
Het kan zijn dat ik hier en daar een stapje over heb geslagen, ik heb even geen XP pc bij de hand om de exacte volgoorde te bekijken.

Voor die Apple (eigenlijk hoort hij gewoon in de fruitmand thuis en niet op je bureau) kan ik je niet verder helpen. Al schijn je er tegenwoordig Windows bij te krijgen en dan geldt het bovenstaande verhaaltje weer :D

Succes,

ET

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 00:08 

Netwerkprinter zou ik altijd een vast IP-adres geven.

Als je ze een keertje uitzet heb je zomaar kans dat ze een ander adres krijgen en dan werkt het niet meer goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 13:30 

Juist Robert.
Printers én netwerkschijven die je in je huisnetwerk hebt zitten, al dan niet bekabeld, een vast IP adres toekennen. Dat werkt en blijft ook werken.

Neem adressen vóór in de reeks daarvoor. Ik geef een voorbeeld gebaseerd op de Thomson (modem IP 192.168.1.254). Ik gebruik thuis een reeks die ligt tussen 192.168.1.70 en 100.

Printer: vast instellen op de printer 192.168.1.70 Ken, eventueel, een netwerknaam (pr-kees) toe.
Netdrive: vast instellen op de netdrive 192.168.1.71 Ken, eventueel, een netwerknaam (nd-kees) toe.

De apparaten worden zichtbaar op je modem met die vaste adressen. Stel de apparaten daar in met een Statisch (vast) IP adres.
Installeer op elke PC de printersoftware en drivers. Kies eigenschappen printer > ga naar poorten kies: Standaars TCP/IP Poort > ken het IP adres toe aan de poort > Toepassen en OK en het moet klaar zijn.
Je kunt de apparaten, als je een netwerknaam hebt toegekend, óók vinden in je netwerkomgeving.

Als je je netwerkprinter draadloos koppeld, dat kan namelijk ook, ook dan een statisch adres toekennen en op deze manier instellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 19:43 

Bedankt alvast voor de snelle reactie.
Ik ga het een dezer dagen uitproberen.

Groeten,
Pieter

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 15:21 

een reactie op Robert zijn onderschrift:\
ff overstappen van adsl naar ipb

het heeft op 2 dagen na een maand gekost om e.e.a. werkend te krijgen. Hierbij meer dan 20 euro aan de helpdesk verspijkerd (09990024), dat zijn dus 200 minuten waar van zeker de helft aan wachten en intikken van menus. Ga maar's ruim drie uur aan zo'n telefoon zitten, daar raak je van aan de drank.

Uiteindelijk heeft de helpdesk me totaal NIETS opgeleverd (afgezien van dat ik nu twee routers in huis heb, siemens en thomson - dat wel). Ze weten niks, kunnen niks voor je doen en ze ondersteunen weinig.
maar ja, t werkt nu - denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009 23:20 

Heren bedankt voor de informatie! Het duurde even, maar dan heb je wat...
Het is me gelukt, de printer hangt in het netwerk.
Ik nu via de vaste PC en draadloos in huis printen, super gewoon

Groeten,
Pieter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]