Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 20:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 02:18 

Ik heb een lokaal netwerk van enkele PC's aangesloten op een Thomsen SpeedTouch 780 van KPN (software versie 7.4.5.1). Om een van de PC's met de naam SERVER remote aan te kunnen zetten heb ik die voor Wake on Line (WOL) ingericht. Wanneer ik nu een zogenaamd magic packet vanuit een van de andere PC's naar deze SERVER stuur, start de SERVER feilloos op. Dat gebeurt ook wanneer hij voor langere tijd uit gestaan heeft (zie later).

Dit remote aanzetten wil ik ook vanuit bijvoorbeeld mijn werk kunnen doen en daarvoor stuur ik het magic packet via internet naar mijn IP-adres. In het scherm Delen van spelen & toepasingen van de SpeedTouch heb ik een portforwarding gemaakt naar de SERVER. Dat bleek bij het testen goed te werken, wanneer de SERVER net is uitgezet. Echter, waneer deze langer (zeg een half uur) uit staat, dan reageert hij niet meer. En dat was voor mijn toepassing nu juist wel de bedoeling.

Ik ben al zover dat ik op andere fora over iets als de ARP tabel heb gevonden. Poorten worden blijkbaar geforward naar een apparaatnaam (in dit geval SERVER) en via de ARP tabel weet de SpeedTouch dat hierbij (in mijn geval) het IP adres 192.168.1.72 hoort. Hoewel ik in de SpeedTouch via de configuratie van het apparaat SERVER bij DHCP het vinkje bij Gebruik altijd hetzelfde IP adres heb aangezet, blijkt toch dat deze koppeling na uitschakelen van de SERVER verloren gaat. Dat zie je bijvoorbeeld aan de meldingen in het Gebeurtenislogboek. Eerst wordt het packet wel naar het IP adres doorgegeven. Later niet meer.

Mijn eerste gedachte was om de portforwarding niet naar de naam SERVER te doen, maar naar het IP adres dat daarbij hoort. Het blijkt echter dat het adres direct weer door de naam vervangen wordt wanneer dat bij Delen van spelen & toepassingen wordt ingevuld; blijkbaar kan de SpeedTouch dat wel onthouden.

Een andere oplossing zou zijn om het magic packet niet te forwarden naar de SERVER, maar naar het broadcast adres 192.168.1.255, maar dat de SpeedTouch schijnt daar niet voor te zijn ingericht of het is in het KPN programma uitgezet. Bij forwarden naar elk ander IP-adres (bijvoorbeeld 192.168.1.210) zie je in het Gebeurtenislogboek een melding verschijnen wanneer het packet binnenkomt. Alleen bij 192.168.1.255 wordt in het logboek geen enkele melding gemaakt.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat ik daarmee iemand op een spoor heb kunnen zetten.
Mijn vragen zijn:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of hopelijk zelfs een oplossing kent.
Misschien zijn er anderen die een idee hebben in welke richting ik verder zou kunnen zoeken.

Ik ben erg benieuwd,
Fons.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 03:44 

Panoramix schreef:
Ik ben al zover dat ik op andere fora over iets als de ARP tabel heb gevonden. Poorten worden blijkbaar geforward naar een apparaatnaam (in dit geval SERVER) en via de ARP tabel weet de SpeedTouch dat hierbij (in mijn geval) het IP adres 192.168.1.72 hoort. Hoewel ik in de SpeedTouch via de configuratie van het apparaat SERVER bij DHCP het vinkje bij Gebruik altijd hetzelfde IP adres heb aangezet, blijkt toch dat deze koppeling na uitschakelen van de SERVER verloren gaat. Dat zie je bijvoorbeeld aan de meldingen in het Gebeurtenislogboek. Eerst wordt het packet wel naar het IP adres doorgegeven. Later niet meer.

Hmm, bijna... een ARP tabel vertaalt de MAC-adressen naar IP-adressen. Een MAC-adres is als het ware het huisnummer van een netwerkkaart. Een netwerkkaart reageert doorgaans enkel op pakketen naar zijn eigen MAC-adres of het broadcast adres. Deze ARP tabel wordt automatisch bijgehouden aan de hand van informatie die automatisch vergaard wordt. Als een PC een andere PC op zijn eigen netwerk nodig heeft en hij heeft enkel een IP-adres dan stuurt hij een bericht naar alle aangesloten apparaten: "Wie kent dit IP-adres!" Dat gebeurd op basis van een broadcast naar het broadcast MAC-adres. De TCP-IP software krijgt dat bericht binnen en kijkt of het zijn eigen IP-adres is. Zo ja dan stuurt het een broadcast bericht terug: "Ja ik ben <MAC-ADRES> en ik heb IP adres <IP-ADRES>". Alle PC's die die conversatie hebben meegekregen werken hun ARP-tabel bij zodat ze niet opnieuw hoeven te vragen op welk MAC-adres ze een bepaald IP-adres terug kunnen vinden. Maar omdat een PC een ander IP-adres kan krijgen of dat een IP-adres van machine wisselt, worden deze regels in de ARP-tabel gewist als die de PC al enige tijd geen 'Ja ik ben ..." bericht heeft ontvangen.

Het port-forwarden gebeurd in een normale router op basis van het IP-adres. Maar de EB deelt de IP adressen uit en laat die verlopen. Helaas kan ik vanwege een router die achter de EB zit niet zien hoe lang die adressen geldig blijven. Maar als een adres eenmaal verlopen is mag dat adres niet meer gebruikt worden. Het zal opnieuw aangevraagd moeten worden. En adressen die de EB niet kent, daar wil hij ook niets naar forwarden. Als de bewuste machine weer online komt, dan krijgt hij aan de hand van zijn MAC-adres weer zijn -in de EB vastgezette- IP adres, wordt hij weer opgenomen in de ARP tabel en werkt de forwarding weer... eventjes.

Om WOL aan te steken zal de router altijd moeten weten wat het MAC-adres van de bewuste machine is. Daartoe moet een regel statisch in de ARP-tabel van de router toegevoegd worden. Zonder die regel is de machine gewoonweg onvindbaar. Het heeft geen IP-adres (die kan verlopen zijn en wordt tijdens sleep niet vernieuwd), reageert niet op ARP verzoeken (er is immers geen IP-adres), MAC-adres is onbekend, kortweg... die machine bestaat voor de router even niet.

Dat het bij jouw thuis wel werkt is omdat de PC die het magic-packet verstuurt het MAC-adres van de ontvangende PC kent. (Technisch gesproken is een magic-packet een packet waarin 3x het mac-adres van de ontvangende PC voorkomt). Daar wordt dus niet gezocht naar een IP-adres; het wordt gewoon blind op de lijn gedonderd.

Overigens, een beetje zichzelf respecterende router heeft een mogelijkheid om vanuit de routerinterface een magic-packet te sturen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 08:42 

Ik ben geen netwerk-expert, maar zou de server op een vast IP-adres zetten helpen ?

Hij krijgt nu van de DHCP elke keer hetzelfde adres, maar als
je dat adres nu eens vast in de netwerkkaart van je server zet ?

Ben benieuwd......

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 12:31 

Bedankt Erik voor je reactie.
Je optie is heel logisch, maar ik meen ergens anders op dit forum al gelezen te hebben dat dit met de SpeedTouch 780 van KPN niet mogelijk is. Ik kan natuurlijk in de netwerkkaart van de SERVER een vast IP-adres opgeven. Het lijkt me de moeite waard om dat te proberen, maar mijn gevoel zegt dat dit niet helpt, omdat ook dan de vertaling in de ARP tabel van IP naar MAC moet gebeuren (zoals ik net van Soumianon heb geleerd) en in dat opzicht zal de router niet anders reageren.

Ook jij bedankt Soumianon.
Een deel van wat je schreef wist ik al, maar ik zeker van je verhaal geleerd.
Als de router nu maar gewoon het binnenkomende packet via Broadcast op het interne net wilde donderen, zoals jij het zei, dan was het probleem over.
Je hebt het ook over ieder zichzelf respecterende router... maar ik ben bang dat dat voor de SpeedTouch 780 met de KPN software niet opgaat. Die wordt alleen door KPN gerespecteerd.

In mijn verhaal ben ik niet helemaal compleet geweest. Ik heb namelijk mijn PC's niet allemaal direct gekoppeld aan de SpeedTouch, maar die gaat met een Ethernetkabel naar een Linksys WAG354G. Van deze draadloze modem/router heb ik het modemgedeelte uitgezet (niet aangesloten) en de DHCP uitgeschakeld, zodat deze als een simpele switch werkt. Mijn PC's zijn dan ook weer bedraad op deze switch aangesloten.

Een mogelijkheid die ik zelf zie is om de switch weer als router te schakelen, met nieuw subnet. In de SpeedTouch de portwarding naar de linksys te doen (want die staat altijd aan). En daarna het hele spel vanuit de Linksys hernalen. Wanneer die wel kan broadcasten, dan moet het toch lukken, omdat naar mijn mening een broadcast ongeveer hetzelfde werkt als het zenden vanuit een locale PC op het interne netwerk. De praktijk zal het echter moeten leren. Dit zet wel mijn hele configuratie op zijn kop, maar het is misschien wel de moeite waard.

Fons.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 13:14 

Heb je al gekeken of die Linksys niet toevallig zelf de mogelijkheid heeft om een magic-packet uit te sturen? In dat geval is het een kwestie van een poortforwarding opzetten naar de webinterface van de linksys en dan kun je gewoon van buitenaf op je linksys inloggen en dat packet versturen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 apr 2009 13:57 

Nee, in de linksys kan ik geen optie voor zenden van magic packet vinden.
Ook kan ik niet broadcast adres x.x.x.255 invoeren.

In het volgende fora vond ik wel een andere mogelijkheid, die kortgezegd op het volgende neerkomt: kies als subnet 255.255.255.127 dan wordt het broadcast adres x.x.x.128 en daar zou ik wel naar moeten kunne forwarden.
Dat ga ik dan nog eens proberen.
http://geekswithblogs.net/twickers/arch ... 06877.aspx
http://n01getsout.com/blog/2006/11/16/w ... ys-wrt54g/

In een andere link werd gesuggereerd om de firmware van de linksys aan te passen met DD-WRT. Je zou terug moeten kunnen naar de linksys firmware, maar zolang ik niet weet of DD-WRT ook voor mijn linksys zal werken begin ik daar nog even niet aan.
http://forums.practicallynetworked.com/ ... -7269.html

Al met al nog genoeg mogelijkheden om morgen of zo verder te experimenteren.

Bedankt voor jullie reacties tot nog toe.
Fons.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]