Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 19:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 10:13 

Ik wil overgaan naar Internetplusbellen. Noodzakelijk is dan om de Experiabox te plaatsen. Ik wil graag mijn bestaande netwerkje (met als router de Sitecom) handhaven. Iis het mogelijk om de Experiabox aan de sluiten op de Ethernetpoort van de Sitecom? Het voordeel is dan voor mij dat dan alle bekabeling op de eerste verdieping niet naar de meterkast op de begaande grond gebracht hoeft te worden.

Arjen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 10:20 

Je zult even naar de spec van de Sitecom moeten kijken en controleren of je de DHCP functie uit kunt zetten anders heb je eerder problemen met poorten openen.Het moet verder wel kunnen (maar Sitecom is ook wel eens gevoelig)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 jan 2007 15:05 

Er zijn twee mogelijkheden

- De Experia box fungeert als DHCP server voor je netwerk. Dan moet je de DHCP functie op je Sitecom inderdaad uitschakelen.

- Je andere router fungeert als DHCP server. Dan kun je hem gewoon in de Experia box prikken. Dit betekent wel dat de apparatuur op je tweede router moet worden aangesloten en niet op de Experia box (router verdeelt de IP adressen). Zo heb ik mijn Netgear router/firewall op de Experia box aangesloten. De Experia box fungeert in deze situatie slechts als ADSL modem. Antwoord op jouw vraag: Geen probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 09:06 

Bedankt voor de bevestiging,
Arjen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 18:58 

Ik heb zo'n zelfde Sitecom adsl-modem/router (weliswaar een WL-109, maar hij is en doet precies hetzelfde als een WL-108).
Verder is de situatie hetzelfde als die van de topicstarter: Een bestaand netwerkje waar nu opeens een Experiabox bij tussen 'moet'.

Nadat ik een aantal topics gelezen had, heb ik de Sitecom met een UTP kabel verbonden aan de EB. Dus LAN EB -> LAN Sitecom. Vervolgens in de Sitecom router de DHCP uitgezet en draaien maar. Laten we maar zeggen dat het werkt.

Echter, ik heb sindsdien geen idee waar mijn Sitecom router in het netwerk gebleven is. Met andere woorden: hoe moet ik deze nu benaderen om configuratieinstellingen te benaderen?
Deze Sitecom router krijgt nu natuurlijk een IP van de EB, maar ik heb geen idee welk IP dat is.

Een andere vraag: Ik heb ook op verschillende plaatsen gelezen dat je de EB op de WAN van de (Sitecom) router zou moeten kunnen aansluiten. De WAN poort is alleen een andere poort dan een LAN poort. Het is een aansluiting voor een gewone telefoonstekker (is het niet een RJ-11?). Is dit dan toch mogelijk?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2007 23:09 

Waarom wil je de Sitecom behouden?
Een experia box is tenslotte ook een router.
Deze EB heeft toch dezelfde functies als de Sitecom?

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2007 09:24 

Hallo Robèrt en topic-starter en anderen.
Ik begrijp wel waarom bovengenoemde constructie toegepast wordt. Wanneer je al een bestaand netwerk in huis hebt (b.v. boven of elders) en de EB komt in de meterkast voor de telefoonaansluiting(en) wil je niet voor elke computer in het netwerk een kabel naar de meterkast trekken. De bestaande UTP-kabel van de bestaande situatie wordt op de EB geprikt en aan de andere kant op een router waarop het netwerk draait en voila het werkt. Hier tenminste prima. Verder geen gezeur met kabels trekken en je hoeft ook niet alles wireless te installeren. Ik heb hier een E-tech WGRT04 routertje achter de EB hangen en het werkt uitstekend. Deze router kan ik benaderen via een in de gebruiksaanwijzing opgegeven IP-adres. Er is een installatie-CD bij. Simpel in te stellen. Deze router heeft ook nog een wireless-gedeelte. Wanneer de afstand tot de EB voor wireless-contact te groot is kan er ook op de E-tech ingelogd worden. Ik ben er prima tevreden over.

Laatst bijgewerkt door Bor de Wolf op do 18 okt 2007 11:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2007 09:37 

Wordt hiermee de siemens eb ook "ontlast"???
Ik heb nog een speedtouch liggen uit de ISDN tijd, waar ik nooit problemen mee had, bv vol lopen van de NATtabel.
KAn ik deze aansluiten op de EB, zodat deze alleen een doorgeefluik is voor telefonie en dataverkeer??

Joop

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2007 11:11 

Bor de Wolf schreef:
Ik heb hier een E-tech WGRT04 routertje achter de EB hangen en het werkt uitstekend. Deze router kan ik benaderen via een in de gebruiksaanwijzing opgegeven IP-adres. Er is een installatie-CD bij. Simpel in te stellen. Deze router heeft ook nog een wireless-gedeelte. Wanneer de afstand tot de EB voor wireless-contact te groot is kan er ook op de E-tech ingelogd worden. Ik ben er prima tevreden over.[/color]

Maar niet iedereen is in staat dit zelf te doen en de problemen kunnen ontstaan als de poorten voor bepaalde applicatie´s opengezet moeten worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2007 11:52 

Poorten openzetten? NAT-tabel vollopen? Beste mensen, zo'n techneut ben ik ook niet. Nooit mee te maken gehad. Ik kan mij (redelijk) goed redden met een compu. Ingewikkelde spellen en constructies zijn voor mij geen must. Ik heb mijn situatie aangegeven en ik hoop, dat iemand anders hier iets mee kan....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 12:17 

In mijn "oude" adsl situatie hed ik ook een router. Die zat achter de ST546 (en daar voor de ST home). Die dingen (ST) hadden geen enkele beveiliging vandaar.

In eerste instantie bij de EB (ST780 black) hetzelfde toegepast omdat aan mijn router (SMC7404) ook mijn printer hangt.

Aan de beveiliging van de EB kun je niets doen. Ik krijg altijd kriebels bij zoiets. Je moet maar geloven of het werkt.

Eerst dus alle beveiligingen ook aan op de router. Na een week bleek dat ik alle "oude" braakmeldingen niet meer kreg. Zou het goed zijn.

In stappen de beveiligingen van de router uitgezet. Eerst de MAC-adres beveiliging. Daarna weer aan en de firewall uit. Tenslotte beveiliging Mac en Firewall beiden uit. De oude braakmelding bleven weg. Zou het toch..

Lijn van ST780 uit de WANpoort op de router en in een LANpoort.
"Ut blief skoon".

Nu draait de router als een hub met een printerconnectie. Ik heb weer genoeg poorten en kon mijn oude extra hubje uitschakelen. Weer een energieverbruiker uit.

Lang verhaal. Maar misschien helpt het voor andere. De opmerkingen van Robèrt hebben mij zeker geholpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 13:06 
Site Admin

veel vragen op dit forum gaan over het gebruik van oude/bestaande routers in combinatie met de experiabox.
een reden (zoals hierbovengenoemd) is vaak het niet willen/kunnen leggen van extra utp-kabels naar bestaande situaties.
het gebruik van deze routers is zeker mogelijk, maar wellicht voor de overzichtelijkheid verstandig deze in te stellen als alleen een switch en/of (wireless) accesspoint.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 20:17 

Leocort schreef:
Lang verhaal. Maar misschien helpt het voor andere. De opmerkingen van Robèrt hebben mij zeker geholpen.

???

Zoveel heb ik toch niet gezegd?

Maar een EB is echt geen slecht ding hoor.
Qua beveiliging zijn ze allemaal redelijk gelijk.
Een NAT-router is van zichzelf al vrij veilig.

Ik zat ook met een EB in mijn maag omdat ik een goede werkende constructie had.
Toch alles overboord gegooid en de EB het hart van mijn netwerk laten worden.
Heeft een jaar lang prima gewerkt.
Ook et draadloze gedeelte van de Siemens EB was goed, ondanks de slechte verhalen die ik daar over tegenkwam.

Nu heb ik weer iets anders en het werkt goed, heerlijk even een weekje kl**ien met instellingen en kabels en dan resultaat.

M.v.g,
Robèrt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 23:31 

het zijn ook prima apparaten alleen je moet zelf wel goed weten waar je af en toe mee bezig bent. en soms even de basis van een netwerk snel op een papiertje uit tekenen.

Ik bouw af en toe netwerken met meerdere routers, verschillende subnetmasks. dit is allemaal prima te doen, maar je moet af en toe even helder voor ogen hebben wat je wil.

Het plaatsen van een extra router achter de EB is prima. maar vergeet niet hoe het wil hebben, en op zo'n manier dat je zo min mogelijk storing hebt.

Wireless is wireless. denk aan het de beveiling en de juiste sleutel. kabel in een pc met xp en vista hoort meteen te werken anders even wat instellingen aan passen. het soms een dagje puzzelen in het huis om alles voor elkaar te krijgen met kabels. kabel is nog steeds betrouwbaarder, sneller .

Wat betreft het aanpassen van de huidige situatie naar een situatie met experia box is lastig. de experia box is ook een router, die geeft een ip adres uit aan de andere router en die zet weer andere ip adressen in het juiste netwerk. kortom de WAN poort van de router naar de eb laten lopen en het is mogelijk om te internetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 11:41 

tja het plaatsen van een ipb modum in je meter kast dan moet je dus wel veel kabels trekken als je je pcs boven hebt staan je kan er ook hel simpel voor kiesen om je ipb modum dus boven te plaatsen scheeld een hoop kabel trekkerij je kan goedkoper 1 telefoon kabeltje met 4 aders naar boven trekken en daar je ipb modum op aan sluitenje gebruikt de rode en de blauwe voor de aan voer van beneden naar boven en je gebruikt de groene en de gele voor het terug brengen van je telefoon verkeer naar beneden simpel genoeg toch

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]