Hallo allemaal,
Het probleem van Pegasus komt me gedeeltelijk bekend voor. Ik heb twee computers bekabeld aangesloten, maar de tweede krijgt geen verbinding. Althans, hij lijkt verbinding te hebben en ik kan gewoon pingen naar de experiabox, maar als ik iets probeer te downloaden schopt de experiabox hem eraf. De bijbehorende poortlampjes branden wel allebei, en ook de netwerkkaart is keurig actief.
Eerder was het nog gekker: ik kreeg geen ip-adres. De dhcp-server van de expriaboxwas met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen. Daarvoor deed de dhcp-server het wel, maar gaf aan in de diagnostics dat er 3 ip-adressen werden uitgegeven. Dat slaat nergens op, er zijn maar 2 pc's aangesloten en verder helemaal niets (behalve de telefoon dan maar dat telt hier niet).
Ettelijke malen de helpdesk (Hetnet) gebeld, en na eindeloos wachten krijg je dan te horen dat het aansluiten van een tweede pc niet wordt ondersteund, en helemaal niet als het om Linux-pc's gaat. Van ellende de experiabox maar weer eens gereset. Dat leek eventjes iets te doen, er was zowaar een verbinding vanaf de tweede pc, en ook nog op een redelijke snelheid. Helaas was het van korte duur. Het leek ook even te helpen om de kabel in en andere poort op de experiabox te stoppen, maar ook dat hielp maar even.
Het vreemde is dat er geen enkel verschil is qua instellingen van beide pc's. De eerste pc krijgt immers keurig verbinding, al heeft dat wel veel moeite en telefoontikken gekost. Van de helpdesk de ip-adressen van de dns-servers gekregen, en dat heeft dus wel iets gedaan. Maar in de tweede pc: vergeet het maar.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de hardware in de tweede pc ligt, want het ding heeft maandenlang uitstekend gefunctioneerd als router/firewall. Onder Linux ja, maar met exact dezelfde netwerkkaart en crosslink-UTP-kabel. En nee, het ligt niet aan de configuratiebestanden, want ik heb het geval volledig schoongeveegd om er iets anders mee te doen, aangezien de experiabox ook een router/firewall is.
Er zit misschien iets in het verhaal over de installatiecd. Mijn eerste pc is dual-boot Windows XP Pro en Linux. In eerste instantie heb ik de cd helemaal niet gebruikt, omdat mijn aanmelding compleet was en ik wist hoe en wat ik waar moest aanpassen. En het werkte inderdaad, maar met enorme schommelingen in de verbinding en het niet kunnen bereiken van sommige webpagina's enzovoort.
Ik heb toen toch maar de cd gebruikt, en omdat er geen verbinding met de experiabox werd gevonden (vreemd, ik had wel verbinding met het internet, zij het niet geweldig) de helpdesk gebeld die met de dns-serveradressen kwam. Sindsdien werkt alles prima op deze computer, ook onder Linux. Op de tweede pc draait geen Windows, maar zoals elders in deze draad al werd opgemerkt (geloof ik) moet dat niets uitmaken voor een dhcp-server. Naar mijn idee klopt er iets grondig niet in de experiabox. Is dat ellendige ding niet om te ruilen voor iets dat wel naar behoren functioneert?
Nog een aanwijzing dat die cd blijkbaar iets doet: als ik op de tweede pc het netwerkgedeelte herstart, krijg ik alleen nog maar het loop-adres (de gegevens van de 'localhost', dus ip-adres 127.0.0.1 enzovoort) en wordt het netwerkgedeelte naar buiten toe niet meer herkend. Iets dergelijks was er blijkbaar ook aan de hand onder Windows, toen ik de installatiecd gebruikte. Daarbij werd ook het netwerk gereset en was er geen verbinding meer met de experiabox.
Voor de volledigheid: ik heb werkelijk alles geprobeerd, van statische adressen op mac-id toewijzen tot aan het in de dmz plaatsen van de tweede pc aan toe. Het helpt allemaal niets. Het enige wat ik nog kan bedenken is de tweede pc naast de experiabox in de meterkast zetten (vooral dat 17" crt-beeldscherm past daar vast goed in) en hem via het meegeleverde utp-kabeltje (die met die geweldig functionele lengte) aansluiten om te kijken of het dan wel werkt, maar dat lijkt me toch lichtelijk absurd worden.
Goed, een lang verhaal dus, maar het leek me nuttig om voldoende informatie te geven. Mijn problemen vind ik nogal lijken op die van Pegasus, dus misschien komen we hier wat verder mee.
|