Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu za 23 nov 2024 16:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2009 21:42 

Ondergetekende heeft een Time Capsule achter de Experiabox (EB) van Siemens hangen (verbonden met een ethernetkabeltje).
De Time Capsule (een Apple produkt) heeft een routerfunctie (Wi-Fi) en in het apparaat is tevens een harde schijf geplaatst met een automatische back-up functie voor mijn computer.
Een half jaar geleden lukte het me niet om laptops die op Windows XP draaiden via de EB met internet te verbinden.
Dat was voor mij de tweede reden om de Time Capsule te kopen.
Een half jaar lang heb ik probleemloos met twee routers gewerkt.
Totdat er nieuw firmware kwam voor de Time Capsule.
Sedertdien was er sprake van “double NAT”: er zijn dan twee lagen van IP-adressen. Dat zou tot problemen leiden.
Ik kon twee dingen doen: Ofwel de EB óf de Time Capsule in een brugfunctie zetten.
Ik heb voor het laatste gekozen, maar met deze configuratie kan ik niet rechtstreeks met andere computers in het Wi-Fi netwerk communiceren. Dat heeft te maken met de manier waarop Apple computers (Window & Mac) met elkaar laat communiceren. In de huidige configuratie stokt er hierdoor iets in de synchronisatie van bestanden op de computers.

Onlangs heb ik een poging gedaan om de EB tot internetmodem te degraderen en de Time Capsule weer in de routerfunctie te herstellen.
(Ik ben me ervan bewust dat ik dan de belfunctie (VoIP) van de EB verlies. Dat neem ik echter op de koop toe).
Probleem echter is dat ik de internetverbinding verlies zodra ik NAT op de EB uitschakel.
Ook als ik bij de “Internet Connection” het “PPPoA”-protocol verander in “Bridging” verlies ik de internetverbinding. Waarschijnlijk moet ik de EB in een soort gedeeltelijke brugfunctie zetten. Is dat de optie “Bridging (MER)?
Ook zal ik in een bepaalde volgorde de nieuwe configuraties moeten aan brengen (eerst in de EB?).
Misschien is nadien het opnieuw opstarten van beide apparaten nodig.
Weet iemand of de operatie überhaupt mogelijk is? Zo ja, hoe wat staat me dan te doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2009 12:24 

Ik wil je niet ontmoedigen maar volgens mij is het niet mogelijk om de EB in te zetten als een "dom" modem en er dan een goede router achter te hangen.

Misschien heb ik het mis, ik hoop het voor je.

De gedachte van de EB is juist dat KPN een product heeft wat alles doet wat het moet doen, zonder dat de gebruiker er iets aan kan veranderen.
Het is een totaalpakket, wat bij elke klant precies hetzelfde doet.
Dat is uiteraard gemakkelijk voor de "standaard" klant maar zodra je van dit vaste pad afwilt heb je "problemen".

Misschien heb ik ongelijk en komt er iemand die de EB wel in deze "domme" modemstand kan zetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2009 14:35 

Je kunt het beste de laptops draadloos op de Siemens aanmelden en DHCP van de Time Capsule uitzetten.

Je kan via 192.168.2.1 bij wireless het SSID wijzigen, een kanaal vast zetten(tussen 1 en 11) en bij encryptie een nieuwe WPA-key instellen als je de oude niet meer weet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]