Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 22 dec 2024 05:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 13:53 

Maar als ik wat voodoo gebruik wel...

Het begon allemaal hier met "Eindeloos geduld".

Om een lang verhaal minder lang te maken: we hadden eerst een Siemens, met daarop een ethernetprinter (Brother HL2070N - maakt gebruik van "bonjour"). We konden printen met onze drie wireless computers en tevens internet gebruiken. Toen kregen we een Speedtouch EB, waarop onze printer niet gezien werd. Die hebben we om laten ruilen door weer de Siemens EB.

Schetst mijn verbazing, dat de eerste configuratie nu niet meer werkt, en de printer dus ook niet meer gezien wordt door zowel wireless als wired computers!

Maar nu nog gekker: Hij werkt dus wèl, wanneer ik hem op een Belkin 5-poorts switchje zet (en die in de EB prik), maar alleen wanneer ik een wired computer erbij steek! En als die computer uit staat, dan wordt de printer ook niet meer gezien door de computers die (wired of wireless) rechtstreeks op de EB zijn aangesloten...

Snap jij het nu nog?

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 13:59 
Site Admin

bij bonjour wordt gesproken over UDP port 5353. is deze geopend?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 14:04 

Da ga ik straks eens nazien...
Ik meende dat dat alleen gebruikt werd wanneer je iChat AV over bonjour gebruikt voor het interne lan...

Joost.

[edit]
Ik heb geprobeerd bij Port Forwarding en Port Triggering, allebei zonder resultaat. Snap ik ook wel; tis alleen om poorten van buiten met poorten van binnen te verbinden.

De box moet eigenlijk ook een mogelijkheid hebben om poorten in de switch zelf open te zetten, voor het lan. Want daar heeft Internet gewoon niets mee te maken. Wellicht een software foutje, waarbij niet alle poorten openstaan voor de lanners?

Joost.
[/edit]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 16:07 

jegelie schreef:
De box moet eigenlijk ook een mogelijkheid hebben om poorten in de switch zelf open te zetten, voor het lan. Want daar heeft Internet gewoon niets mee te maken. Wellicht een software foutje, waarbij niet alle poorten openstaan voor de lanners?

Het forwarden van poorten heeft niets met de poorten zelf te maken maar met het ip-adres. Als er vanaf het WAN op een bepaalde poort iets wordt aangeboden dan weet de router/switch niet waar het heen moet. Dit doe je dus aan de switch vertellen dmv portforwarding. Je kan een poort van je WAN ip-adres forwarden naar een port van een ip-nummer op je LAN.

Binnen het LAN zijn altijd alle poorten van andere ip-nummers bereikbaar.

Ik vermoed dat je het eerder moet zoeken in het ip-nummer van de printer. Hoe krijg de printer het ip-nummer? Van de DHCP server van de EB of is er een vast ip-nummer gebruikt? Staat het subnetmask goed?
Ik verwacht dat het probleem hier ergens in zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 17:45 

Flappie schreef:
Binnen het LAN zijn altijd alle poorten van andere ip-nummers bereikbaar.

Maar dan dus niet op de EB.

Alle computers plus printer via ethernet op de losse switch: printer beschikbaar.

Alle computers plus printer via ethernet op de EB: printer niet beschikbaar. Ergo: EB zit fout.

Flappie schreef:
Ik vermoed dat je het eerder moet zoeken in het ip-nummer van de printer. Hoe krijg de printer het ip-nummer? Van de DHCP server van de EB of is er een vast ip-nummer gebruikt? Staat het subnetmask goed?
Ik verwacht dat het probleem hier ergens in zit.

Tja, de Brother boot in de methode "automatisch". Ziet dus dat hij een DHCP eraan heeft (denk ik) en krijgt zo zijn nummer.

Brother printerpagina zegt:

IP-adres 192.168.2.3
Subnetmasker 255.255.255.0
Gateway 192.168.2.1
Boot-methode AUTO

Kdenk dus dat dat i.o. is.

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 22:14 

Toch verwacht ik hier wel het probleem. Je zou eens voor de gein een keer dhcp uit moeten zetten in de EB en dan de printer uit/aan zetten. Vermoedelijk krijgt hij dan een default ip-nummer en kijk eens of het dan wel werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 17:44 

Nee, dat werkte ook niet. Kreeg daarna ook maar met moeite de oude config weer aan de praat...

Maar ik moet er de tijd voor uit trekken om eens wat te experimenteren - en tijd heb ik niet (tis druk op het werk).

Maar sowieso wachten; de helpdesk moet nog wat telefonie problemen oplossen en die moeten nog contact opnemen. Stel je voor dat het straks allemaal loopt en we wéér een andere EB krijgen.

Trouwens nog nieuws over die andere 5 EB'en die gepland stonden?

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 20:23 

jegelie schreef:
Trouwens nog nieuws over die andere 5 EB'en die gepland stonden?

Joost.

Meer dan dit draadje is er voor ons op dit moment niet bekent

viewtopic.php?t=1492&start=15

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 20:57 

Heb je wel eens je printer een vast IP gegeven? Gewoon het ip van je printer invullen in je browser meestal kan je er dan in.

Als je het ip van je printer niet weet kan je of in de EB kijken bij de DHCP leases of een ipscannertje draaien.

Ben wel benieuwd of als je hem wel/niet kan pingen als je wel/niet kan printen?

Als het niet pingen=niet printen is dan heb je 99,99% zeker een IP probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2007 13:33 

Nou, pingen kan ik wel...
Ook wanneer ik de oude printer op de Mac verwijder en ik zoek naar een nieuwe, dan vindt hij hem wel (dus wel bonjour)
Maar als hij dan wilt kijken welke printer het is, dan zegt hij niets terug en wordt hij op "Algemene Postscriptprinter" gezet. Normaal gezien zegt hij dan "Brother HL2070N Cups v1.1" of zoiets (even uit mijn hoofd).

Printen gaat dan ook niet. De mac verzendt wel, maar tot 15% en dan blijft hij denk ik wachten tot de printer ACK terugstuurt of zo.

Doe ik een portscan op het adres van de printer (dat hij dus wel via DHCP krijgt), dan zie ik dezelfde poorten openstaan als bij een config die wel werkt:

Code:
Port Scanning host: 192.168.2.3

Open TCP Port:    21      ftp
    Open TCP Port:    23      telnet
    Open TCP Port:    80      http
    Open TCP Port:    139      netbios-ssn
    Open TCP Port:    515      printer
    Open TCP Port:    631      ipp
    Open TCP Port:    8080      http-alt
    Open TCP Port:    9100      hp-pdl-datastr
portscan is voltooid ...

Ook kan ik gewoon de webinterface van de printer bekijken.

O, eventjes op een PC (XPsp2) geprobeerd met de Wizard Bonjour: die ziet geen Brother, maar wel een Brother die gedeeld is op de iBook. Dus de pc ziet de Brother die iBook ziet (maar ook niet aan de praat krijgt)...

Kwou dat ik de debugging system log server kon uitlezen, maar wat ik elders op net gelezen heb geeft dat niet veel spannenders te zien dan de EB z'n webinterface...

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 19:17 

Ik denk dat ik het al weet...

KPN SOFTWARE PROGRAMMEURS: OGEN OPEN!

Voor Bonjour (voorheen Rendezvous) wordt er gemulticast naar dit adres:

UDP 224.0.0.251:5353

Ik heb nl. met ettercap het IP van mijn printer (192.168.2.6) en mijn computer (192.168.2.3) gemonitord; in de config waarbij de printer wel werkt (printer, computer en experiabox in een switch) en en in de config zoals ik het graag wil hebben (alles in de EB zonder de switch).

Bij de eerste opstelling begint de computer vanalles te vragen, wie er op het netwerk zitten:

Code:
Wed Feb 14 17:53:54 2007
UDP  192.168.2.6:5353 --> 224.0.0.251:5353 |

............._printer._tcp.local......_ipp......._pdl-datastream......._riousbprint......._cups._sub.%....._cups._sub...................Brother HL-2070N series...%...........Brother HL-2070N series.%.0...........Brother HL-2070N series.0

Wed Feb 14 17:53:56 2007

.............Brother HL-2070N series._ipp._tcp.local.....

En dan geeft de printer netjes antwoord:

Code:
Wed Feb 14 17:53:57 2007
UDP  192.168.2.3:5353 --> 224.0.0.251:5353 |

.............Brother HL-2070N series._pdl-datastream._tcp.local........<..     txtvers=1.qtotal=1.pdl=application/vnd.hp-PCL.ty=Brother HL-2070N series!product=(Brother HL-2070N series)"adminurl=http://BRN-7980CE.local./.priority=75.usb_MFG=Brother.usb_MDL=HL-2070N series.Color=F.Copies=T.Duplex=F.PaperCustom=T.Binary=T.Transparent=F.TBCP=T.Brother HL-2070N series._ipp.4.......<.. txtvers=1.qtotal=1.pdl=application/vnd.hp-PCL.rp=duerqxesz5090.ty=Brother HL-2070N series!product=(Brother HL-2070N series)"adminurl=http://BRN-7980CE.local./.priority=50.usb_MFG=Brother.usb_MDL=HL-2070N series.Color=F.Copies=T.Duplex=F.PaperCustom=T.Binary=T.Transparent=T.TBCP=F

Bij de laatste opstelling praat de mac in het luchtledige:

Code:
Wed Feb 14 17:47:21 2007

............._printer._tcp.local......_ipp......._pdl-datastream......._riousbprint......._cups._sub.%....._cups._sub...................Brother HL-2070N series..

Want in het scherm van de printer blijft het ...muis...stil...
Hij ziet de printer wel (want hij ziet ineens "Brother HL-2070N series"), maar de printer zelf gaat geen antwoord geven (over zijn make & model, configuratie van papierladen, etc.)

Zo.

Wie weet er wat meer raad?
Overigens is dit gedaan met Port Triggering poort 5353 tcp&udp local aan public (waarom schrijft hij hardnekkig alleen maar tcp bij public, terwijl ik daar toch echt tcp&udp zet?)

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007 10:45 

Je kunt aan deze lijdensweg heel snel een einde maken.

Koop een wireless router met een aantal lanpoorten. Degradeer de EB tot een ADSL modem en conifgureer je bedrade en draadloos netwetk via de aparte router.
Bij mij werkt het allemaal als een trein :D

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007 13:24 

Wat is dan het nut van een gratis wireless-modem-met-ingebouwde-4-poorts-router als ik er een wireless-switch-met-ingebouwde-4-poorts-router bij moet kopen?

Nee, wat mij zo kwaad maakt is dat het zou moeten werken, maar dat het niet werkt. Dan ga ik tot op het bot om te zien waar het aan ligt.

Overigens als ik google naar gigaset sx552 bonjour, dan kom ik alleen maar een vraag op een forum tegen van iemand die iets met Bonjour niet aan het werk krijgt op een Experiabox van KPN Voip... Hetzelfde probleem als ik heb dus.

Mijns inziens ligt het aan de software die KPN in de EB duwt.
Hopelijk wordt er bij de firmware update in maart dan ook rekening mee gehouden.

Joost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007 14:24 

Ik begrijp je frustraties, die had ik ook.
Ik heb het zo opgelost, maar de EB moet het ook kunnen.
Ik heb ergens gelezen, dat de EB maar en beperkte hoeveelheid printers ondersteunt via LAN.
Ik hoop dat het je lukt om het werkend te krijgen.

Succes,

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007 23:23 

Volgens mij staat je antwoordt in je printout.

UDP 192.168.2.6:5353 --> 224.0.0.251:5353

Je printer stuurt data naar ip-nummer 224.0.0.251. Dit is een nummer buiten de EB reeks en de router zal dit dus naar het WAN sturen.

Een switch zal dit rond schreeuwen en kijken wie er reageert en hier de data heen sturen. Dit kan volgens mij niet werken op een router.

Helaas kan je ook geen routeringen handmatig instellen dus heb geen idee hoe dit op te lossen is.

De printer ondersteund ook netbios. Probeer het hier eens mee.

Ook dit gezien?
Citaat:
Network Print Software
Dit installatieprogramma bevat ook de poortmonitors (de software Peer-to-Peer Print).
Hiermee kunt u onder Windows® over het netwerk (LAN) afdrukken.

(even aangevuld. Dit staat in de handleiding van de printer die op de site van Brother te vinden is)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]