Het InternetPlusBellen/Experiabox Forum

Deel je ervaringen over Internetplusbellen met andere gebruikers en meld je gratis aan.
Het is nu zo 05 jan 2025 10:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 10:03 

http://webwereld.nl/articles/53642/-kpn-en-reggefiber-pompen-6-miljard-in-glasvezelnet-.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 10:23 

Dat bedrag noemt KPN zelf wat voorbarig.

Wel bijzonder dat het glasvezelnetwerk beschermd blijft en daarom gaat KPN verder met de uitrol ervan.
Kabelnetwerken moeten worden opengebroken om de concurrentie toe te laten maar bij glas lijkt dit niet nodig....
Daarom hield KPN de boot een beetje af met de aanleg van nieuwe netwerken.

Waarom er zo met verschillende maten gemeten mag worden is mij niet duidelijk?
Heeft KPN toch een streepje voor bij de Opta en NMa?

Maar gezien de huidige economische terugslag moet je toch maar afwachten of het echt allemaal doorgaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 13:19 
Site Admin

Ik begrijp kpn aan de 1ne kant wel. Kpn steekt vele miljarden erin en bv een tele2 gaat er voor en flutbedrag mee aan de haal met stuntprijzen. Ik zie het zo: ik leg hier in de straat uit mijn eigen zak een draadloos netwerk aan, en de buurman ana de overkant gaat er mee adverteren voor 20 eurocent per maand.

Hoe dan ook, de uitrol kan eindelijk (?) vormen gaan aannemen. Nederland is toe aan hogere snelheden dan de tot nu toe maximale 20mb. Mensen downloaden steeds meer en willen dat ook sneller. Nogmaals, als het morgen hier word aangelegd ben ik de eerste die een abbonement erop neemt :P

Groet Marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 15:59 

Dat was ook precies de reden dat KPN de laatste tijd was rustig aandeed met het aanleggen van deze nieuwe netwerken.
Zou toch te gek zijn dat KPN alles in de grond legt en geschikt voor gebruikt maakt dat dan een ander bedrijf er meteen op mag om geld te verdienen.

Waarom het met de kabel wel mag begrijp ik ook niet goed.
De lokale overheden hebben het in het verleden aangelegd.
UPC (waar zelfs KPN in zat) en andere kabelbedrijven mocht het aankopen voor megamiljoenen.
Of die kosten er al uit zijn betwijfel ik maar de kabel moet wel open gebroken worden.
Dus de overheden hebben eerst flink gevangen en gaan nu een beetje treiteren.

Geld verdienen is leuk maar er gaan eerst flinke investeringen aan vooraf.

Ik ga echt niet meteen over op glas....
Deze week, of volgende week krijg ik het in huis. Ze leggen het aan tot in de meterkast.
Vooralsnog vind ik het te duur.
En Het werkt overigens helemaal nog niet dus overstappen is niet aan de orde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 16:28 
Site Admin

Jammer dat ik niet in jou straatje woon want dan had ik het wel geweten :wink: Ik heb revieuws geleze over klanten op glas en die zijn op en enkeling na allemaal reuze tevreden. Glas is natuurlijk ook superstabiel en bied bijna "the sky is the limit" vooral de hd pilot schijnt giga goed te verlopen. Maar ja, voorlopig moet ik het (nog) doen met 8mb down en interactieve tv. Ontevreden ben ik zeker niet, maar wat hoger in download en hd zou zeker niet verkeerd zijn.

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 01:07 

Ik ben echt benieuwd of glas nu daadwerkelijk zoveel beter is.
Waarom heb je met koperdraadje wel storing en met een glasvezeltje niet?
Als ik moderne apparaten bekijk moet je elke twee weken aan de nieuwe firmware, glas is modern dus alle apparaten onderweg hebben dit euvel?
Het is tenslotte maar een transportmiddel om een digitaal pakketje af te leveren....

Maar goed, zodra er in Almere "eindelijk" eens licht op het glasnet komt te staan weten we meer.
Nu is het netwerk al maanden donker en ik heb nog nergens gelezen wanneer er nu eindelijk eens iemand het licht aandoet?
Er komen meerdere providers is er beloofd, KPN is wel zeker en Xs4All schijnt ook interesse te tonen.
Blijkbaar zijn alleen providers uit de KPN hoed toegestaan?

Afwachten maar.

Ook of KPN inderdaad die 6 miljard er in wil pompen.
Krijgt KPN wel ergens kapitaal om dit te doen, als ik al zie dat Leaseplan geen eens geld meer kan krijgen.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 09:06 

Ik mag aannemen dat glas een enorme verbetering is anders zou KPN er nooit minimaal 6 miljard in steken.
Tevens begrijp ik de opta etc wel dat ze die uitrol van glas doorgang verlenen. Wie moet het anders doen? Volgens mij is KPN de enige die zich dat financieel kunnen veroorloven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 11:07 
Site Admin

Louwrens schreef:
Ik mag aannemen dat glas een enorme verbetering is anders zou KPN er nooit minimaal 6 miljard in steken.
Tevens begrijp ik de opta etc wel dat ze die uitrol van glas doorgang verlenen. Wie moet het anders doen? Volgens mij is KPN de enige die zich dat financieel kunnen veroorloven.

Er is in europa ruim 800 miljard euro beschikbaar om de economie draaiende te houden dus ik denk dat er wel ruimte is voor kpn om bv 8 miljard te investeren in glasvezel techniek. Uiteraart is glas beter dan de huidige koperlijn die zijn tijd zo`n beetje wel heeft gehad. De testen en pilots die er zijn geweest zijn op en enkeling na allemaal zeer sucsesvol uitgevoerd en glas kan zonder problemen 120mb leveren zonder 1 storing en op meerdere aansluitingen op de wijkcentrale.

Ah ja, zijn allemaal nog wel een flinke tijd gaan duren voordat we op dit prachtige forum allemaal op glas zitten met elkaar een filmpje uitwisselen in 10 min tijd :mrgreen:

Groet marcel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 11:19 

marcel234 schreef:

Ah ja, zijn allemaal nog wel een flinke tijd gaan duren voordat we op dit prachtige forum allemaal op glas zitten met elkaar een filmpje uitwisselen in 10 min tijd :mrgreen:

Heel Nederland op glas zie ik niet gebeuren.....

Waarom KPN trouwens met die glasnetten een lage upload blijft hanteren begrijp ik niet goed.
De kleinere netwerken in nederland geven allen een 50/50 of een 100/100 netwerk.
KPN blijft maar een lage upload in het pakket houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 13:42 

Ach,zolang er nog geen definitieve uitspraak/goedkeuring is mbt de deelname van KPN in Reggefiber zal het nog wel niet zo snel gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 19:27 

100mbit via glas is nog maar het begin.
een peuleschil van wat er echt mogelijk is.

wist je bv dat comunicatie via een lichtbundel er eerder was dan de telegraaf!!!!
nadeel was dat het alleen via een rechte lijn mogelijk was.
glasvezel gooit dat volledig om....
en we weten allemaal wat de snelheid van het licht is, toch?

er zijn al diverse sucsesvolle testen geweest, waarbij 750 gb in nog geen 10 sec. de wereld rond werd gestuurt....
dat alleen al heeft miljarden gekost. eerst moet dat terug verdiend worden, daarna komt het "ooit" op de markt.

of erger, ik denk dat eerst internet 2 aan de beurt is.
en of we dan nog internet willen hebben is dan nog maar de vraag...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 22 nov 2008 01:53 

Walt schreef:
wist je bv dat comunicatie via een lichtbundel er eerder was dan de telegraaf!!!!
nadeel was dat het alleen via een rechte lijn mogelijk was.
glasvezel gooit dat volledig om....
en we weten allemaal wat de snelheid van het licht is, toch?

Leuk al die dingen over de lichtsnelheid maar signalen door koperdraad gaan ook nagenoeg met de lichtsnelheid....
Gelukkig maar, anders duurde het allemaal wel erg lang voordat signalen aan de andere kant van de kabel kwamen.
In de folder van het Almeerse netwerk roemen ze ook zo over de snelheid van het licht, hoe snel het allemaal wel niet gaat.
Klinkt allemaal reuze modern maar is een verkooppraatje.

Communicatie met licht is uiteraard ouder dan de telegraaf. Licht bestaat al een tijd...
De eerste telegraaf ging op zicht en is van einf 1700 / begin 1800 toch?
Er staan in Frankrijk nog een paar van die torens meen ik.
Een bericht over 200 kilometer in 10/20 minuten was mogelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 22 nov 2008 14:08 

Robert,

Jij klinkt nu net als iemand die niet gelooft dat er mensen op de maan zijn geweest :D
Het is natuurlijk onzin te geloven dat koper net zo snel is als glas :lol:

Even googlen en de tweede regel kom je dit tegen http://infolab.uvt.nl/~remijn/telematic ... sdown.html
Daar wordt glas en koper tegenover elkaar gezet en vergeleken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 00:11 

Je hebt mijn betoogje niet goed begrepen Louwrens.... :)

Het licht gaat nagenoeg met met de lichtsnelhied door de vezels van de glasvezelkabel.
De elektronen gaan ook nagenoeg met de lichtsnelheid door het koper van de kabels.

In elke reclamekrantje wat ik krijg over het aan te leggen netwerk in Almere lees ik lovende woorden dat de signalen met de lichtsnelhied door de vezels gieren.
Dat is helemaal waar maar ook meteen grote onzin, in koper-kabels haal je de zelfde snelheid.

Die snelhied zegt helemaal niets over de hoeveelheid te transporteren data.

Stel je voor zeg, snelheid in koper zou 60Km/h zijn, leuk bellen met iemand in Madrid.
Krijg je van die dingen zoals beeld en geluid direct via de sattelliet, met de Presidentsverkiezing zag je weer die tijdsvertraging in beeld.
Ding hangt in de geostationaire baan om de aarde, 36.000 km hoog en dan merk je het wel dat het even vertraagt.
(radio-signalen gaan ook met de lichtsnelheid, in die 72.000 km plus verwerking van de signalen kost even tijd)

Ik lag voor de TV in de nacht van 20/21 juli 1969 ...... 8)

Edit: ik vond nog ergens wat leuke blabla over glasvezel:

Glasvezel werkt heel anders: hierbij worden je data via lichtsignalen (laser) door hele dunne vezels van glas gestuurd. Dit glas is in feite gesmolten kwarts (SiO2, bekend van onder meer bergkristal, amethist en graniet) en daardoor minder vatbaar voor storingen. Het heeft bijvoorbeeld geen last van temperatuurverschillen en geleidt geen elektriciteit.

Moet ik toch altijd een beetje om lachen.
Koper kan buigen, bergkristal niet.... :D
Natuurlijk kan er over glasvezel veel meer data, weet ik ook wel, en ook 1Gb/s is geen probleem.
Vraag is alleen of het echt allemaal nodig is?
Ik kan nu al 120Mb/s krijgen op mijn adres, kost mij alleen te veel en ik heb het niet nodig.
Maar wie weet, binnenkort wel, je weet het tenslotte maar nooit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 19:16 

Mooie uitleg robert,
maar je hebt toch ook wel door dat met "de snelheid van het licht" gewoon een spreekwoordelijk agrument bedoeld word..
Natuurlijk zullen beiden nagenoeg even snel zijn, snapt iedereen toch....
Maar via licht word een schonere overdracht teweeg gebracht, zonder de bekende ruis uit de koperlijnen...

via glasvezel gaat het per vezel en per lichtbundel.
per vezel, kunnen onbeperkt aantal keuren lichtbundels.
stel dat met licht bundel 1gb verstuurt word.
bij 10 lichtbundels zitten we dan al gelijk op 10gb!!!
en we hebben het nog steeds over slechts 1 vezeltje....

je kan en mag de koperlijn niet met glasvezel vergelijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]