Je hebt mijn betoogje niet goed begrepen Louwrens....
Het licht gaat nagenoeg met met de lichtsnelhied door de vezels van de glasvezelkabel.
De elektronen gaan ook nagenoeg met de lichtsnelheid door het koper van de kabels.
In elke reclamekrantje wat ik krijg over het aan te leggen netwerk in Almere lees ik lovende woorden dat de signalen met de lichtsnelhied door de vezels gieren.
Dat is helemaal waar maar ook meteen grote onzin, in koper-kabels haal je de zelfde snelheid.
Die snelhied zegt helemaal niets over de hoeveelheid te transporteren data.
Stel je voor zeg, snelheid in koper zou 60Km/h zijn, leuk bellen met iemand in Madrid.
Krijg je van die dingen zoals beeld en geluid direct via de sattelliet, met de Presidentsverkiezing zag je weer die tijdsvertraging in beeld.
Ding hangt in de geostationaire baan om de aarde, 36.000 km hoog en dan merk je het wel dat het even vertraagt.
(radio-signalen gaan ook met de lichtsnelheid, in die 72.000 km plus verwerking van de signalen kost even tijd)
Ik lag voor de TV in de nacht van 20/21 juli 1969 ......
Edit: ik vond nog ergens wat leuke blabla over glasvezel:
Glasvezel werkt heel anders: hierbij worden je data via lichtsignalen (laser) door hele dunne vezels van glas gestuurd. Dit glas is in feite gesmolten kwarts (SiO2, bekend van onder meer bergkristal, amethist en graniet) en daardoor minder vatbaar voor storingen. Het heeft bijvoorbeeld geen last van temperatuurverschillen en geleidt geen elektriciteit.Moet ik toch altijd een beetje om lachen.
Koper kan buigen, bergkristal niet....
Natuurlijk kan er over glasvezel veel meer data, weet ik ook wel, en ook 1Gb/s is geen probleem.
Vraag is alleen of het echt allemaal nodig is?
Ik kan nu al 120Mb/s krijgen op mijn adres, kost mij alleen te veel en ik heb het niet nodig.
Maar wie weet, binnenkort wel, je weet het tenslotte maar nooit.